hand-hander-spik-skruv-metoder-kommunicera
Foto: Gudbjörn Valgeirsson/Stocksnap

Så ger du kritik: 4 tips

Olof Röhlander, ordförande i Förbundet för mentala tränare, ger fyra tips på hur du säger ifrån på ett snyggt sätt.

Nästan alla tycker att kritik är obehagligt. Som chef är det viktigt att hålla det i tankarna när du ska tala allvar med din medarbetare. Arbeta med ett coachande förhållningssätt och hitta vägar till hur medarbetaren kan fungera bättre inom verksamheten.

Fyra tips på hur du ska ge kritik:

1. För varje negativ kommentar krävs det fem positiva för att jämna ut. Människan är i grunden konflikträdd och känslig för kritik.

2. Använd OCH i stället för MEN. Ett exempel: ”Det här och det här har du gjort jättebra OCH det här skulle jag vilja att du utvecklade ytterligare.” Att använda OCH är mer positivt och personen du pratar med känner sig inte lika trängd och intar inte lika lätt en försvarsställning.

3. När du vill framföra kritik, börja då med att fråga: ”Hur tänkte du när du gjorde det där?” Om personen själv har koll på sitt misstag, behöver du inte ta upp det. Ge inte kritik i onödan!

4. Tänk på att man ofta bemöter andra som man själv vill bli bemött. Är personen du ska framföra kritik mot väldigt rak, kan du vara rak i din kritik. En sådan person tål att höra kritik.


Dags att logga in!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som tidningen Chef-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

11 nr av Chef + Chef premium
1695 kr
Exkl. moms
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium