google
Foto: Luis Llerena/Stocksnap

Rekrytering enligt Google: Metoden steg för steg

Teknikjätten Google vet vilka medarbetare den vill ha och rekryterar enligt en noga uttänkt struktur. Här är fyra aspekter som rekryterarna tittar på.

1.  Kognitiv förmåga:

I den första dimensionen, kognitiv förmåga, använder intervjuarna en lite annorlunda typ av frågor där de inte alltid själva har svaren. I stället ligger fokus på hur kandidaterna resonerar för att komma fram till sitt svar.

”Tidigare kunde vi fråga saker som ’Hur många pianostämmare finns det i New York City?’. Nuförtiden handlar frågorna om något som har anknytning till vår verksamhet, exempelvis ’Vad är värdet av online ads-marknaden i Sverige?’. Men det är fortfarande resonemanget och inte svaret som är det intressanta”, säger Martin Eriksson, rekryteringsansvarig på svenska Google.

2.  Ledarskapspotential:
Kandidatens förmåga att få andra med sig och kunna hålla i projekt granskas noggrant. Företagets ledarskapsfilosofi bygger på något som kallas Project Oxygen, vilket beskriver åtta punkter för ett bra ledarskap. Dessa har tagits fram genom analyser av företagets mest framgångsrika team och vad som utmärker personerna som leder de teamen.

3.  ”Googliness”
Denna dimension handlar om egenskaper och värderingar som krävs för att passa in på företaget, som ”don’t be evil”. En annan aspekt av denna googliness är ”bias to action” som innebär att vara driven, nyfiken och orädd för att göra fel.

Google uppmuntrar sina anställda att ta risker – och att misslyckas är helt okej så länge den som gör det lär sig någonting. ”Fail fast, fail often” är ett av företagets ledord.

4.  Rollspecifika krav
Google intresserar sig förstås även för de krav som ställs på den specifika rollen. Men baskraven är inte överordnade de egenskaper som rekryterarna vaskar fram i punkt 1-3.

Dags att logga in!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som tidningen Chef-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

3 nr av Chef + Chef Premium
199 kr
Värde: 462 kr
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium