pomodoro

Pomodorotekniken: Bli mer effektiv med korta pauser

Klassisk metod.

Dela upp dagen i 25-minuters sessioner för att få mer gjort. Det är grundtanken bakom pomodorotekniken.

Italienaren Francesco Cirillo är mannen bakom pomodorotekniken, och han släppte på 80-talet en bok med samma namn som utkom på nytt 2013. Tekniken går ut på att dela upp din dag i arbetspass om 25 minuter (även kallat pomodoros) varvat med kortare pauser. För att hålla koll på tiden använde Cirillo en äggklocka, som på italienska kallas pomodoro (som direkt översatt betyder tomat).

Så gör du: 

1. Välj vilken uppgift du ska utföra.

2. Sätt en timer på 25 minuter.

3. När timern ringer ta fem minuters paus.

4. Fortsätt arbeta efter pausen. Ta dig an en ny uppgift eller fortsätt på din förra uppgift om du inte blev klar.

5. Efter ungefär fyra ‘pomodoros’, ta en längre paus på 15-30 minuter.

Att tänka på:

Stäng av mejlnotiser och ljudet på mobilen under tiden du arbetar för att inte störa koncentrationen. Det räknas inte som arbete.

Gå från ditt skrivbord och din dator när du tar din rast. Ta en frukt, en promenad eller gå in i ett annat rum ett tag.

Uppgifter som beräknas ta mer än fyra ‘pomodoros’ borde du dela upp i mindre delar för att göra det överskådligt.

Lär dig mer genom klippet nedan:

graffiti-malning-metoder-hantera-konflikter
Metodbanken Publicerat 3 Nov 2015

Förändringens 4 faser: Så reagerar medarbetaren

Du ska sätta igång ett förändringsarbete på jobbet. Då räcker det tyvärr inte att anta en roll som enbart förmedlare eller budbärare. Från och med nu är du förändringsledare, du är förändringen förkroppsligad. Det låter kanske lite högstämt, men är inte desto mindre sant.
simone-de-beauvoir-metoder-chefsrollen-led-teamet
Metodbanken Publicerat 3 Nov 2015

Utforma jämställdhetsplan: Kraven som ställs enligt lagen

Medvetenheten har ökat. Men många tycker att det är svårt att få i gång jämställdhetsarbetet.
lopsedlar-rubrik-metoder-kommunicera
Metodbanken Publicerat 3 Nov 2015

Rubrikmetoden: Så blir du en bättre talare

Rubrikmetoden låter dig säga det viktigaste först, och samtidigt svara på folks frågor.
prata-metoder-kommunicera
Metodbanken Publicerat 3 Nov 2015

Empatispråket: Så framför du kritik på rätt sätt

Lär dig att framföra kritik på rätt sätt.
kikare-metoder-led-teamet
Metodbanken Publicerat 3 Nov 2015

Avstämningsmöte: Så undviker du att lägga dig i

Du undrar nyfiket, kanske stressat ibland, hur det går för medarbetaren som jobbar med ett viktigt projekt. Så håller du avstämningsmöte på rätt sätt.
mote-konferens-penna-metoder-led-teamet
Metodbanken Publicerat 3 Nov 2015

Anordna konferens: 3 bästa tipsen för att skapa värde

Dags för konferens? Här är experten Hans Gabrielsons 3 bästa tips för att verkligen ta steg framåt.
mote-ide-metoder-led-teamet
Metodbanken Publicerat 3 Nov 2015

Idémöte: 8 tips för att lyckas

Bästa tipsen för att hålla ett lyckat idémöte.
metoder-na-resultat-gammalt-nytt
Metodbanken Publicerat 2 Nov 2015

Avlärning: Släpp det gamla för att tänka nytt

Vi vet att vi måste vara förändringsbenägna och öppna för att tänka nytt. Men många missar att de nya kunskaperna är fullständigt bortkastade om du inte kan släppa det gamla.
vardenatverk-2
Metodbanken Publicerat 15 Sep 2015

Värdenätverk: Dra nytta av konkurrensen

Konkurrens behöver inte vara på liv och död. Istället kan ditt företag eller din organisation samexistera och verka sida vid sida med konkurrenterna – ibland till och med samarbeta. Värdenätverksmodellen visar dig hur.
lasse-lychnel
Metodbanken Publicerat 27 Aug 2015

Metod: Meditera fram dina beslut

Kan meditation hjälpa i stressande situationer på jobbet? Ja – inte minst i kontakten med medarbetare, enligt ny forskning.
chef_150528_dockhus_detalj3
Metodbanken Publicerat 11 Aug 2015

Hälsa — från motion till strategisk fråga

Wellness management, att arbeta strategiskt med hälsa, är stort i USA. Sverige ligger ännu bara i startgroparna, men vår ledarskapskultur ger oss de bästa förutsättningarna.
referenser-metoder-led-dig-sjalv-na-resultat
Metodbanken Publicerat 10 Aug 2015

Välj referenser: 10 tips

När det är dags för nästa steg i karriären får du inte slarva med referenserna. Fel referens kan nämligen förstöra chanserna att få drömjobbet. Karriärcoachen Lena Mangell ger sina bästa tips.
google
Metodbanken Publicerat 25 Jun 2015

Rekrytering enligt Google: Metoden steg för steg

Teknikjätten Google vet vilka medarbetare den vill ha och rekryterar enligt en noga uttänkt struktur. Här är fyra aspekter som rekryterarna tittar på.
svara_samtal
Metodbanken Publicerat 17 Nov 2014

Så ökar du ditt förtroende som chef – enligt medarbetarna själva

En ny global rapport avslöjar de fem viktigaste knepen för att öka förtroendet hos dina medarbetare.