metoder-resultat-chefsrollen-led-teamet-lego

Öka kreativiteten: 10 ”pongar”

I sin bok Finding the new Steve Jobs har Nolan Bushnell samlat drygt fyrtio års erfarenhet av att attrahera kreativa medarbetare i 51 enkla punkter. Chef presenterar de 10 bästa.

Talanger är hårdvaluta för framtidens ledare. Ataris grundare Nolan Bushnell anställde Steve Jobs på grund av att han var arrogant och motbjudande. Inspireras av hans bästa tips för ökad kreativitet på arbetsplatsen:

1. Din arbetsplats är en annons.
Gör organisationen till sin egen reklampelare och skapa ett kreativt ekosystem dit kreativa människor lockas. Det är viktigt att skapa en rolig och inbjudande miljö som folk pratar om.

2. Leta efter passion.
Passion syns i ögonen. Dessutom: passionerade personer talar hellre om idéer än om sina erfarenheter. En chef kan lära människor sin organisations arbetsmetoder, men inte att vara passionerade.

3. Anlita de motbjudande.
Kanske har alla människor kreativ poten­tial, men bara de arroganta är självsäkra nog att tvinga på andra sina kreativa idéer. De arroganta och motbjudande medarbetarna kan således vara en tillgång. Medarbetare som alltid vet att de har rätt är beredda att gå lite längre för att bevisa det.

4. Fråga om böcker.
Ett av de bästa sätten att hitta kreativa personer är att fråga vilka böcker de gillar. Vilka böcker de läser spelar ingen roll. Bara läsintresset finns. De som är nyfikna och passionerade läser böcker.

5. Leta framför näsan.
De mest kreativa människorna har inte nödvändigtvis de mest kreativa jobben. De kanske bara inte har hittat rätt ännu. Se exempelvis till din egen omgivning; berätta om dina problem för någon på ekonomi- eller försäljningsavdelningen eller i receptionen. Du kan få helt nya perspektiv i utbyte. Och kanske upptäcka att någon arbetar på fel plats. Var ständigt uppmärksam på de människor du möter. Det är inte säkert att dina medarbetare befinner sig på rätt plats.

6. Fira!
Hur håller du medarbetarna glada? Genom att se till att skapa lycka! Och hur gör man enklast det? Genom att arrangera en fest! Regelbundna fester bidrar till att medarbetarna tar sig själv på lite mindre allvar och att kommunikationen mellan dessa blir enklare. Det är också en bra plattform för idéer att utbytas på.

7. Stäng av!
Ibland ställer sig pappersarbete, logistik och hierarkier i vägen för fokus och kreativitet. I synnerhet i växande företag. Skapa en särskild, avskild, miljö där till exempel en projektgrupp med hög själv­ständighet får jobba i fred.

8. Hylla misslyckanden.
Acceptera misslyckanden. Att vara rädd för misslyckanden skapar en organisation som säger nej till alla idéer. Men få misslyckanden är totala.

9. Neutralisera nej-sägarna.
För att öka kreativiteten måste du minska antalet sätt som en organisation kan säga nej. Lär dig ett sätt att uttala ”nej” som ”ja”. För att öka kreativiteten måste du minska antalet sätt som en organisation kan säga nej.

10. Tillåt leksaker.
Leksaker och spel ger oss tillgång till delar av hjärnan som vanligtvis stängs av i vuxen ålder och kan hjälpa till att förverkliga de idéer som bubblar upp.

Till sist:
Så. Om du kan hantera företagets byråkrati, strömlinjeforma den kreativa kedjan, belöna kreativitet, neka nej-sägarna makt, fira, och leka med leksaker så kan du mycket väl ha skapat en arbetsplats som odlar kreativitet.

I sådana fall kanske nästa Steve Jobs redan är på väg att söka jobb hos dig.

Dags att logga in!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som tidningen Chef-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

3 nr av Chef + Chef Premium
199 kr
Värde: 462 kr
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium