brand-stuga-kris-metoder-hantera-konflikter

Led i krisläge: Lottie Knutsons bästa tips

Mentorn.

Du vill inte tänka på det. Men förr eller senare kommer den. Krisen. Lottie Knutson tipsar om hur du förbereder dig inför det oundvikliga.

Kriser kan ske när som helst och du som chef har en viktig roll om ditt företag drabbas. Det fick Lottie Knutson, före detta informationschef på Fritidsresor känna på när flodvågskatastrofen i Thailand inträffade annandag jul 2004.

Här är Lottie Knutsons tips på hur du hanterar krisen: 

1. Skaffa information och samla trupperna
När du fått information – gör en krisplan och fortsätt larmkedjan. Se till att alla nyckelpersoner får den information som är tillgänglig.

2. Sätt fokus
För att krisarbetet ska bli mer effektivt är det bra om ni prioriterar vem som står i centrum: medarbetarna, kunderna, ägarna? Bestäm er för en linje att hålla er till och ha ett tydligt fokus, annars tenderar organisationen att spreta åt olika håll.

3. Lita på din kunskap
Som chef är du både van vid stress och att lösa problem. Du har också en djup kompetens inom din bransch. Lita på den. Men glöm inte bort att ta hand om dig själv. Utan sömn, mat och återhämtning är det lätt att du kroknar.

4. Var generös med information
Försök vara så öppen som möjligt med vad som händer. Ge även information till de i verksamheten som inte är direkt berörda. Annars är det lätt att ryktesspridningen sätter igång. Alla inom företaget berörs när en kris inträffar.

Debriefing är en genomgång efter krisen där man diskuterar vad som hände. Medarbetarna får då chans att tala om sina känslor och erfarenheter av krisen. En typisk debriefing äger rum 1-3 dagar efter en traumatisk händelse.

Oftast handlar det om ett möte som varar i 2-3 timmar. På det sättet bearbetar man stressreaktionen snabbare och kan återhämta sig. Man kan också erbjuda samtal med psykolog eller terapeut till dem som drabbats hårdats av krisen.

5. Öva, öva, öva
Har din verksamhet inte drabbats av en kris än? Bra, då har du chans att förbereda dig. Att öva är nämligen nyckeln till bra krisarbete. Företag har ofta bra krisberedskapspärmar men har inte provat sina teorier i praktiken.

Dags att logga in!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som tidningen Chef-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

3 nr av Chef + Chef Premium
199 kr
Värde: 462 kr
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium