ide

Kriskommunikation: 3 grundläggande tips

Det är chefens otacksamma lott att presentera den bistra sanningen. Här är tre tips på hur du får fram det negativa på ett bra sätt.

1. Säg som det är. Ett vanligt misstag är att man försöker skönmåla det trista budskapet. Man tror inte att de anställda kan hantera tråkiga nyheter. Men det är att underskatta dem. Du kommer att behöva deras stöd och det får du lättast genom att behandla dem som vuxna människor.

2. Diskutera vad som måste göras. Om du inte är tvungen att lägga ner verksamheten, måste du be dina anställda att fokusera på sitt jobb. Var specifik med vad varje enskild medarbetare måste göra för att bidra. Vissa kanske måste rycka in på en annan avdelning eller få nya arbetsuppgifter.

3. Utmana dina medarbetare.
Se till att krisen blir en möjlighet att enas runt ett gemensamt mål. Alla kanske inte stödjer din strategi, be dem då att komma med bättre idéer. Detta är inte en tid för att argumentera. Nu behöver ni röra er framåt tillsammans.


Dags att logga in!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som tidningen Chef-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

11 nr av Chef + Chef premium
1695 kr
Exkl. moms
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium