Konstruktiv kontrovers: Fatta bättre beslut

Klassisk metod. Genom att argumentera för och emot och omvärdera din slutsats om och om igen kommer du ta bättre beslut.

Metoden ‘Constructive Controversy’ publicerades 1979 av forskarna David Johnson och Roger Johnson. Syftet är att ta så genomtänkta beslut som möjligt genom att låta någon annan kritisera konstruktivt och inte undvika de konflikter som kan uppstå.

Den är utformad efter fem steg och kan upprepas gång på gång på gång.

Dra en slutsats:
Det kan handla om ett beslut gällande din affärsverksamhet, en teori gällande hur du ska få upp arbetsmoralen på jobbet eller hur ni ska göra era kunder ännu nöjdare

Presentera ditt förslag:
För fram ditt förslag inför en utvald grupp, gärna så heterogen som möjligt. Låt dem diskutera och kritisera ditt förslag, din teori eller ditt beslut.

Lyssna på olika slutsatser:
Vad har de för positiv och negativ kritik att komma med?

Känn dig osäker: 
Ompröva ditt beslut. Vad tycker du de hade rätt i och vilka punkter håller du inte med om.

Sök efter bättre förståelse:
Prova igen.

Tänk på: Kritisera idéer, aldrig personer. Det viktiga är att hitta bästa lösningen och fatta ett så bra beslut som möjlig, inte att vinna diskussionen.

1 år med Chef för bara

1695:-

  • Expertråd och stöd i chefsfrågor
  • Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
  • Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
  • Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
  • Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
  • Mallar och avtal ingår
  • Tidningen Chef hem i brevlådan

Skaffa Chef nu

Se alla våra erbjudanden