maskros
Coley Christine/Unsplash

Kärnkompetens: Checklista för att identifiera verksamhetens värde

Grundläggande guide.

Vad är det som gör att kunden väljer din produkt framför konkurrentens? Eller som gör att du och inte kollegan får chefsjobbet på nya avdelningen? Kärnkompetens. Så här identifierar du den.

Checklistan för att avgöra vad som är kärnkompetens utformades av CK Pralahad och Gary Hamel i artikeln The Core Competence of the Corporation. Kortfattat, menar artikelförfattarna, är kärnkompetens det som gör företaget unikt bra och som konkurrenterna inte kan efterhärma.

Räkna upp saker som den egna verksamheten gör bra kan säkert de flesta chefer göra, men för att det ska räknas som kärnkompetens behöver det stämma på följande tre punkter:

1. Relevans. Kompetensen bör förse kunden med något som starkt påverkar hen att välja just din produkt

2. Svårt att imitera. Detta gör att du tack vare kompetensen kan erbjuda dina kunder en bättre produkt än konkurrenten.

3. Går att tillämpa brett. Kompetensen bör öppna upp många potentiella marknader för att säkra tillväxt.

Sajten Mindtools har tagit fram en metod för att identifiera egna kärnkompetenser. Här följer en något modifierad version:

1. Identifiera faktorer som är viktiga för dina kunder (även utomstående faktorer – val av resväg till jobbet, personlig ekoonomi etc – som påverkar valet av produkten). Eller, om det handlar om dina personliga kärnkompetenser, faktorer som gör att du skulle kunna kvalificera dig för det där chefsjobbet vi nämnde i början av artikeln.

2. Identifiera bakomliggande kompetenser till dessa faktorer. Checka av dem mot Pralahads och Hamels trepunktslista ovan. Identifiera på så sätt eventuella kärnkompetenser du kan utveckla.

3. Identifiera företagets eller dina egna kompetenser. Checka av dem mot Pralahads och Hamels trepunktslista ovan. Identifiera på så sätt eventuella kärnkompetenser du redan har.

Hittar du inga kärnkompetenser? Ingen panik:

1. Det kan finnas andra faktorer som gör att du kan skapa unicitet i ditt erbjudande. USP?

2. Du kan också fundera över om det finns en annan marknad för din produkt eller dina kompetenser. Dags att byta bransch?

3. Fråga dig själv om du kan skapa tid för kompetensutveckling genom att outsourca tidskrävande och icke utvecklande arbetsmoment. Eller lägga om dina vanor, om det handlar om individnivå.

Till sist: Kom ihåg att tänka långsiktigt och kom ihåg att du har begränsat med tid. Välj vad du ska göra och försök inte göra allt på en gång.

Dags att logga in!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som tidningen Chef-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

3 nr av Chef + Chef Premium
199 kr
Värde: 462 kr
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium