metoder-kommunicera-farg-mala

Insights personprofil: Ge feedback utifrån färgkoder

Klassisk modell.

Lär dig känna igen, hantera och ge feedback till gula, röda, blå och gröna personlighetstyper.

Vissa människor har svårt att skilja på sak och person. I boken »Ta skit! Och gör det till guld« skriver Annika R Malmberg, föreläsare, ledarskapsutbildare om hur man blir bättre på att ta och ge kritik till fyra olika personlighetstyper.

Den här metoden utgår från Insights personlighetsmodell som delar in människor i färger – röd, grön, gul och blå – utifrån deras olika personlighetsdrag.

Syftet med metoden, som ledarskapsutbildaren och författaren Annika R Malmberg skriver om i sin bok ‘Ta skit! Och gör det till guld’, är att kunna kommunicera och ge mer effektiv feedback utifrån färgkoderna för att lättare nå fram med budskapet utan att konflikter eller missförstånd inträffar.

Så här kommunicerar och ger du feedback till de olika färgerna:

Blå

Så känner du igen en ‘blå personlighet’:
– De är kritiskt granskande och ifrågasättande, inte motarbetande, men de vill veta varför.
– Deras kroppspråk kan verka slutet- men det beror ofta på att de reflekterar.
– De är väldigt noggranna, som chef kan du tycka att de överarbetar.
– Att be om hjälp kan de se som ett nederlag, eftersom de tycker att kompetens är viktigt.

Så ger du kritik till en ‘blå personlighet’:
– Behandla dem med respekt. Visa uppskattning för det arbete de har gjort.
– Be om lov att ta upp en sak, stör dem inte.
– Ha fakta, se till att du vet vad du pratar om.
– Fråga efter deras åsikt och hur de ser på saken.

Akta dig för att:
– Rycka fram för snabbt.
– Vara alltför personlig eller känslosam.
– Skämta och skoja om allvarliga saker.
– Säga att de gjort för mycket eller överarbetat en uppgift.

Grön

Så känner du igen en ‘grön personlighet’:
– De är vänliga och omtänksamma.
– De säger nästan alltid ja, vad du än ber dem om.
– De är måna om andras känslor och reaktioner.
– De ogillar konflikter och försöker medla.

Så ger du kritik till en ‘grön personlighet’:
– Var vänlig, omtänksam och hänsynsfull.
– Tala lugnt och avspänt.
– Var stöttande, använd alltid metoden rosa-risa-rosa och avsluta med att förmedla ”det här kan du!”
– Tänk på ordval och hur du uttrycker dig.

Akta dig för att:
– Vara arg och brusa upp.
– Döma.
– Kräva snabba svar och ställningstaganden.
– Manipulera.

Gul

Så känner du igen en ‘gul personlighet’:
– Du märker när de kommer in i ett rum. De har alltid något att berätta.
– De är orädda och tar plats.
– De har lätt för att ta kontakt och ger ett glatt och öppet intryck.
– De kan ibland bli väl självcentrerade och trampa i klaveret.

Så ger du kritik till en ‘gul personlighet’:

– Beundra vad de har gjort, ge mycket ros.
– Visa att du uppskattar vad de gör för dig eller företaget.
– Var vänlig och på glatt humör även när du pratar om allvarliga saker.
– Bjud in till dialog, ge dem möjlighet att hitta egna lösningar på problemet.

Akta dig för att:

– Begränsa dem.
– Vara mästrande och fördömande.
– Säga att saker och ting inte går.
– Konkurrera med dem.

Röd

Så känner du igen en ‘röd personlighet’:
– De är resultatinriktade, tar gärna kommandot och har svårt att sitta still.
– De har mycket energi.
– De vill att saker ska hända snabbt.
– De kan bli irriterade på tafatta, långsamma eller omständliga människor.

Så ger du kritik till en ‘röd personlighet’:
– Var rakt på sak.
– Direkt och uppriktig.
– Snabb.
– Visa att du vågar säga vad du tycker.
– Visa att du har en egen åsikt som du står för.

Akta dig för att:
– Slösa deras tid.
– Vara otydlig.
– Vara osäker.
– Använda mycket ord och snurriga resonemang.
– Vara eller visa att du är rädd.

Källa: Boken ‘Ta skit! Och gör det till guld’, av Annika R Malmberg, föreläsare och ledarskapsutbildare.

Dags att logga in!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som tidningen Chef-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

3 nr av Chef + Chef Premium
199 kr
Värde: 462 kr
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium