hiss-metoder-led-dig-sjalv

Hisspitch: Sälj in dig på 30 sekunder

Chef förklarar.

Sälj in din verksamhet, dig själv, din produkt eller projekt närsomhelst och varsomhelst, med en kort och kärnfull presentation.

Det kan ta ett tag till att få till den perfekta ”hisspitchen” men övning ger färdighet. Inom loppet av en hisstur (20 till 30 sekunder) ska du hinna sälja in dig själv på ett sätt som varken låter onaturligt eller inövat.

Så skapar du din ”hisspitch”, steg för steg:

1. Målet med din pitch 

Bestäm dig för vilket mål du har med din ”hisspitch”.

Vill du berätta om ditt företag/organisation för potentiella kunder? Har du en fantastisk produkt som du vill sälja in? Eller vill du bara på ett enkelt men engagerande sätt förklara vad du arbetar med?

2. Förklara 

Innan du börjar skriva, ställ dig själv frågan: Vad vill du att din publik ska komma ihåg efter att att du har dragit din pitch? En bra måttstock är att du själv ska bli engagerad av det du själv säger. Din publik kanske inte kommer komma ihåg allt du säger, däremot kommer de lägga din entusiasm på minnet.

Tänk till exempel: Hur hjälper ditt företag människor, vilka problem har ni löst åt er kunder?

Exempel: Du skulle kunna säga ”mitt företag skapar appar”. Men det är inte speciellt minnesvärt.

Istället kan du säga något i still med: ”Mitt företag skapar appar som företag använder för intern kompetensutveckling. Vår senaste undersökning visar att företaget X: s personal har blivit mer effektiva tack vare att de kan kompetensutveckla sig själva direkt i mobilen”.

3. Kommunicera din USP (Unique selling point) 

Lyft vad som gör ditt företag unikt.

Exempel:

”Till skillnad från andra app-utvecklare använder vi en originell teknik för att skapa våra appar. Vi besöker var och en av våra kunder personligen, tar reda på exakt vad de behöver och anpassar appens innehåll till deras behov. Det tar ju lite längre tid vad det normalt brukar göra, men 95 procent av våra kunder är nöjda redan vid första testversionen av appen. Det händer sällan inom app- utveckling”.

4. Involvera din publik med frågor

Involvera din publik genom att ställa öppna frågor (som inte bara kan besvaras genom ett ja eller nej svar).

Till exempel: Hur kompetensutvecklar ni era medarbetare?  

5. Sätt ihop din pitch 

När du har skrivit ihop varje del av din pitch är det dags att sätta ihop den.

Läs den högt för dig själv. Använd ett stoppur för att hålla koll på tiden. Kom ihåg att ”hisspitchen” inte får vara längre än 30 sekunder. Håll det kort!

6. Stryk

Styrk allt som inte lyfter ditt pitch, den ska vara kvick och övertygande. Ju kortare desto bättre!

7. Öva

Övning ger färdighet. Kom ihåg att hur du säger något är minst lika viktigt som vad du säger. Öva gärna framför spegeln och lägg märke till ditt kroppsspråk.

När du använt din pitch ett par gånger så kan du börja ta ut svängarna och variera den lite.

Läs en längre artikel på Mindtools.

Dags att logga in!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som tidningen Chef-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

3 nr av Chef + Chef Premium
199 kr
Värde: 462 kr
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium