hamburgare
Foto: Brian Chan/Stocksnap

Hamburgermetoden: Varva positiv och negativ feedback

Klassisk metod.

Tänk positivt-negativt-positivt! Det är egentligen det enda du behöver komma ihåg när det gäller hamburgermetoden.

Börja alltid med positiv feedback, då bygger du självkänsla hos medarbetaren. Sedan kan du ta upp det du vill att medarbetaren ska förändra eller förbättra.

En viktig sak att tänka på när det gäller att ge feedback är att inte ta allt på en gång. Välj ut en sak så att medarbetaren får en chans att koncentrera sig på att utveckla just det. Avsluta samtalet med att uppmuntra det som medarbetaren är bra på.

Tänk på den positiva feedbacken som ett hamburgerbröd och förändringen som du vill åstadkomma som hamburgaren.

Här är ett exempel på hur en dialog enligt hamburgermetoden kan se ut, med den positiva och negativa feedbacken i fetstil. 

Mårten: ”Det var många intressanta saker du tog upp i din presentation i går. Du har lagt ner ett jättejobb på den, det märktes verkligen!”
Mikael: ”Tack. Ja, det har ju varit en hel del jobb, det är sant.”
Mårten: ”Fick du den respons som du väntat dig?”
Mikael: ”Nja, jag tyckte de andra i gruppen verkade lite oengagerade.”
Mårten: ”Vad tror du det berodde på?”
Mikael: ”Jag vet faktiskt inte.”
Mårten: ”Vill du veta min uppfattning?”
Mikael: ”Ja, visst.”
Mårten: ”Jag tror att du skulle tjäna på att fokusera. Välj ut de två, tre, viktigaste faktorerna och koncentrera din presentation på dem. Nu tog presentationen en timma och tio minuter. Sätt en gräns vid, säg 20 minuter. Då tror jag du kan hålla intresset uppe. Vad tror du själv om det?”
Mikael: ”Ja, jo det kanske blev lite långt.”
Mårten: ”Mitt förslag är att du går igenom materialet, väljer ut två områden och gör om presentationen innan du drar den för marknadsavdelningen nästa vecka. Vad säger du om det?”
Mikael: ”Ja, det kanske inte är någon dum idé.”
Mårten: ”Du har verkligen visat hur ambitiös du är. Jag är övertygad om att det här kommer att bli jättebra! Jag ser redan fram mot dragningen nästa vecka.”

Källa: Motivera genom feedback av Stephanie König (Exec.)

Dags att logga in!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som tidningen Chef-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

3 nr av Chef + Chef Premium
199 kr
Värde: 462 kr
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium