”Clean language”: Lär dig kommunicera utan missförstånd
Klassisk metod.
Kommunicera tydligare, lämna missuppfattningar och antaganden utanför konversationen när du pratar med dina medarbetare.
Terapeuten och professorn David Grove utvecklade sin metod ‘clean language’ på 1980- talet. Metoden är användbar när du ska prata enskilt med en medarbetare och vill hindra att några som helst missförstånd smyger sig in under, eller efter, ert samtal.
Mindtools har sammanfattat David Groves metod i några punkter.
Använd de här frågorna:
- Vilken typ av… är det..?
- Finns det ytterligare något som…?
- Och vad är…?
- Hurdå?
- Vad hände då?
- Och vad hände sedan?
- Och vad hände innan…?
- Var skulle det kunna…komma från?
- …. är som vad?
Tänk på det här:
1. Se upp för metaforer
Var uppmärksam på vad din medarbetare faktiskt säger. Metaforer smyger sig lätt in i konversationer och kan leda samtalet fel.
– Identifiera när din medarbetare använder sig av metaforer under samtalet.
– Fokusera på din medarbetare under samtalet, ge inga råd och delge inte in åsikt till en början.
2. Se upp för metaforer
När din medarbetare har slutat prata, ta hjälp av de nio ”klarspråksfrågorna” för att få en klarare bild över vad hen faktiskt menar.
Få din medarbetare att känna sig avslappnad genom att till exempel:
– Imitera hens kroppsspråk eller prata sakta. Ditt mål här är att göra det enklare för dina medarbetare att själva upptäcka sina tankar och känslor.
3. Fortsätta ställa frågor
Fortsätt ställa ”klarspråksfrågor” fram till dess att du och sin medarbetare har kommit fram till en lösning på problemet. Det vill säga det faktiska problemet.
Logga in för att fortsätta läsa!
1 år med Chef för bara
1695:-
- Expertråd och stöd i chefsfrågor
- Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
- Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
- Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
- Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
- Mallar och avtal ingår
- Tidningen Chef hem i brevlådan