post-mejl-mail-metoder-kommunicera
Foto: Danist Soh/Stocksnap

Bästa mejl-autosvaret: Så får du en mejlfri ledighet

För att inte ruinera ledigheten finns det fyra viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.

4 tips på hur du bör formulera dig – eller inte –  i ditt autosvar på mejlen, för att få just ledigt:

1. Kolla inte din e-post sporadiskt
Om du inte har skrivit sådana själv, har du garanterat fått dem i retur: De automatiska mejlen som meddelar att ja, jag är ledig, men nej, jag kommer inte att kunna slappna av. Att meddela att du kommer att läsa dina mejl sporadiskt under semestern är helt enkelt en dålig idé.

Som sändare signalerar du att du inte släpper jobbet under ledigheten. Du kommer att ha betydligt svårare att slappna av om du vet att din mejlkorg sakta fylls på av avsändare som väntar sig ett svar ”lagom” snart. Som mottagare förstår du ingen­ting: Kommer du att få svar i dag, i morgon, nästa vecka?

Var tydlig med att du är ledig.

2. Var formell
Emojis, asterisker, referenser till det som hör ledigheten till? Kul jargong bland chefskollegerna måhända, men inte ett bra svar på externa mejl – eller till (kanske arga/ledsna/oroliga) medarbetare.

Hur göra i stället? Var korrekt. Säg som det är: Jag är ledig från och med, till och med. Punkt slut.

3. Var gärna lite klurig
Du är inte på kontoret, och det är du stolt över. Bra där!

Men kanske har du författat en rapport, en artikel, besökt en nyttig webbsida eller sett en bra Youtube-film, som du vill dela med dig av till dina affärskontakter? Var frikostig och dela med dig av något mat­nyttigt i ditt autosvar.

4. Planera för din återkomst
Hur göra det smart? Börja planera redan nu, för att få en bra start efter ledigheten. Är du till exempel tillbaka på jobbet den 7 januari? Skriv då i ditt autosvar att du börjar den 8 januari i stället – så slipper du onödig stress den där första, sega dagen och hinner komma på banan igen innan mejlhetsen är igång igen.

Dags att logga in!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som tidningen Chef-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

3 nr av Chef + Chef Premium
199 kr
Värde: 462 kr
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium