Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Arbetsglädje: Fyra verktyg för att älska ditt jobb

Genom att stoppa hypertankarna, ge tid till dig själv – och vara som en gås – kan du uppnå ökad arbetsglädje och större inre frid.

Låt glåpord rinna av dig som vatten på en gås. Foto: New Old Stock

1. Stoppa hypertankarna

De flesta tankar som mal i huvudet handlar inte om hur bra du är. Det är oftare ett ältande av saker som ska göras, eller att du har sagt något dumt. Det kallas hypertänkande och kväver arbetsglädjen. Hypertänkande fokuserar på det negativa och ökar din självupptagenhet eftersom man lätt börjar tro att allt handlar om en själv. Om man granskar tankarna så handlar det ofta om löjliga saker som inte går att påverka i stunden.

Åtgärd: Prata inte jobb hemma. När du har kommit halvvägs hem, bestäm dig för att sluta tänka på jobbet. Du kan välja att ta upp tankarna igen nästa morgon, men då brukar du ofta ha glömt vad det var som bekymrade dig. Om du överanalyserar något du sagt eller gjort, försök tänka ”Om någon annan hade sagt samma sak, hade jag tagit det så allvarligt?”

2. Var som en gås

Som chef får du ibland ta emot glåpord eller påhopp som riskerar att trycka ner dig. Är du alltför känslig och blir ledsen, har du svårt att fokusera på arbetsuppgifterna eller känna genuin arbetsglädje.

Åtgärd: Låt glåporden rinna av dig som vatten på en gås. Kom ihåg att påhoppen sällan handlar om dig som person, utan om din roll som chef. Ibland är det värdefullt att som chef kunna stänga av sina känslor. Analysera samtalet i efterhand och skala bort de värdeladdade orden. Försök se vad personen egentligen vill säga. Om du blir riktigt illa behandlad av en medarbetare, markera tydligt att det inte är okej. Som chef behöver man inte tåla vilka påhopp som helst.

3. Be om hjälp

Om du ständigt är överhopad av arbete, är det svårt att känna lust och glädje i arbetsdagen. För att trivas på jobbet måste du delegera. Du har inte blivit chef för att göra allt själv utan för att skapa förutsättningar för att andra ska göra jobbet så bra som möjligt.

Åtgärd: Delegera mer än vad du gör i dag. Det får också medarbetarna att växa. Försök också att skapa ett sådant klimat att medarbetarna vågar säga ifrån om de känner att de inte klarar av uppgiften. En annan fördel med att delegera är att du känner dig mindre oumbärlig. Du kan exempelvis vara sjuk och hemma från jobbet utan att få dåligt samvete. Arbetet rullar på ändå.

4. Tid till dig själv

När dina dagar är uppbokade från morgon till kväll med ständiga möten och samtal, finns ingen tid för reflektion och framåtblickande. Då är det svårt att känna mening i arbetet. Du glömmer lätt helheten.

Åtgärd: Planera in tid för dig själv i din jobbalmanacka. Du behöver inte bestämma vad tiden ska läggas på. När du får tio minuter för reflektion, sänks stressnivån och du känner dig lugnare och gladare. Du får också tid att fundera över hur du verkligen vill ha din arbetsdag, vad ska du fylla den med, och hur mycket tid ska du lägga på respektive arbetsuppgift. Ta också tid till lunch. Gå helst bort från arbetsplatsen en stund. Då är du laddad att jobba igen när du kommer tillbaka.

Källa: Beteendevetaren Susanne Lötbom

1 år med Chef för bara

1695:-

  • Expertråd och stöd i chefsfrågor
  • Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
  • Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
  • Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
  • Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
  • Mallar och avtal ingår
  • Tidningen Chef hem i brevlådan

Skaffa Chef nu

Se alla våra erbjudanden