mail-metoder-lasa-kommunicera

AIDA-modellen: Så får du alla att läsa dina mejl

Använd dramaturgiska grepp för att få alla att läsa dina mejl.

Med några enkla tips, hämtade från ‘AIDA’- modellen sticker du ut i mottagarens inkorg. AIDA står för Attention, Interest, Desire och Action.

Attention: Fånga mottagarens uppmärksamhet 

Ett första steg är att att fånga mottagarens intresse – redan i ämnesraden.

Skriv inte: ”Anmäl dig till vår projektutbildning”

Skriv: Du vill väl bli BÄST på att leda projekt?

Interest: Skapa intresse

När mottagaren väl öppnar ditt mejl ska innehållet skapa intresse. Att skapa intresse handlar om att göra texten förståelig. Hjälp läsaren att orientera sig och snappa upp vad som är relevant för just dem i din text. Dela till exempel upp texten i underrubriker.

Desire: Skapa ett begär 

Att skapa ett begär går hand i hand med att skapa intresse. Få din mottagare att förstå att du erbjuder dem något som på ett eller annat sätt förändrar eller förbättrar deras vardag. Tryck på mottagarens personliga behov.

Skriv inte: Vår projektledarutbildning kommer att lära dig grunderna i projektledning.

Skriv: Du behöver inte längre känna dig otillräcklig på jobbet, vi ger dig alla verktyg du behöver för att du ska kunna projektleda ditt team på rätt sätt.

Action: Få din mottagare att agera 

Var tydlig med vad du vill att mottagaren ska göra efter att ha läst ditt mejl- oavsett om det handlar om att du vill att de ska anmäla sig till en kurs, gå in på er hemsida eller besvara dina frågor.

Var gärna övertydlig, mottagaren ska aldrig behöva fundera över eller gissa sig till vad som förväntas av honom eller henne.

Läs en längre artikel på Mindtools.

Dags att logga in!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som tidningen Chef-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

3 nr av Chef + Chef Premium
199 kr
Värde: 462 kr
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium