mindfulness
Foto: Dingzeyu Li/Unsplash

ABCD-metoden: Bli mer effektiv med mindfulness

Mentorn tipsar.

Med endast tio minuters mindfulnessträning om dagen kan du bli mer fokuserad och effektiv som chef – samtidigt som du minskar din stress. Det menar Martin Ström, leg. psykolog och civilingenjör, i en ny bok.

Mindfulness, medveten närvaro, handlar om att öva upp två viktiga förmågor:

1. Förmågan att vara fokuserade på det vi gör.

2. Förmågan att vara medvetna om det vi gör.

En variant av mindfulnessträning är ABCD-metoden (anatomy, breathing, counting och distractions, det vill säga anatomi, andning, räkning och distraktioner), som går till på följande vis:

1. Sätt dig på en stol med fötterna mot golvet. Slappna av i armar och axlar.

2. Rikta uppmärksamheten mot din andning utan att andas på något speciellt sätt. Låt andningen fungera som ett ankare för din uppmärksamhet.

3. Räkna dina andetag från ett till tio – och från tio till ett. Om du kommer på dig själv med att ha tappat räkningen, börja om från ett igen.

4. Varje gång du kommer på dig själv med att distraheras av andra tankar eller ljud i din omgivning, återgå till att fokusera på din andning.

Martin Ström rekommenderar att du gör en sådan här övning minst 10 minuter om dagen. Utöver detta kan du komplettera med en snabbversion av ABCD-metoden vid upprepade tillfällen där du ökar på din närvaro genom att fokusera på tre andetag.

Dags att logga in!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som tidningen Chef-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

3 nr av Chef + Chef Premium
199 kr
Värde: 462 kr
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium