Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

10/20/30-metoden: De enda Powerpoint-reglerna du behöver känna till

Max 10 bilder, max 20 minuter, minst 30 i teckenstorlek. Det är de gyllene reglerna för att lyckas med din Powerpoint-presentation.

Träffa mitt i prick med din Powerpoint-presentation.

Så här fungerar 10/20/30-regeln:

  • En presentation får innehålla max 10 bilder.
  • Den ska inte vara längre än 20 minuter.
  • Teckenstorleken ska vara minst 30 punkter.

Så här kan en bildserie se ut (om du vill lansera ett företag/tjänst)

  • Bild 1. Problem
  • Bild 2. Din lösning
  • Bild 3. Din affärsmodell
  • Bild 4. Tekniken/metoden du ska använda
  • Bild 5. Marknadsföring och försäljning
  • Bild 6. Konkurrens
  • Bild 7. Ditt team
  • Bild 8. Mål och delmål
  • Bild 9. Nuläge och tidslinje
  • Bild 10. Sammanfattning och uppmaning till handling

Varför 20 minuter?

Om du levererar din presentation på 20 minuter så får du 40 minuter till diskussion vid ett entimmesmöte. Oftast är det diskussionen du vill åt.

Varför 30 punkter?

Om du försöker fylla en bild med text börjar du genast läsa från bilden. Då slutar åhörarna att lyssna. De börjar nämligen själv läsa texten och ni hamnar helt i osynk.

1 år med Chef för bara

1695:-

  • Expertråd och stöd i chefsfrågor
  • Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
  • Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
  • Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
  • Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
  • Mallar och avtal ingår
  • Tidningen Chef hem i brevlådan

Skaffa Chef nu

Se alla våra erbjudanden