nsc_natverk_600x400-2

Kan man vara kompis med chefen?

Råden kommer från Ben Dattner, organisationspykolog och författare till The blame game: how the hidden rules of credit an blame determine our success and failure.

1) Var ni kompisar innan du blev underordnad hen? Det är lättare att bli kompis med chefen än att vara kompis med någon som sedan blir din chef. Om ni varit vänner innan måste ni medvetet försöka klargöra de olika rollerna. Och för att lyckas måste båda vara uppmärksamma på detta.

2) Är ni vänner för att ni verkligen trivs ihop eller har du odlat er vänskap för att den kan gynna dig? Om ni verkligen gillar varandra och klickar kan vänskapen vara värd att utveckla, precis som den vore med andra kollegor. Men en relation som bygger på att du vill ha makt kan få precis omvänt resultat om din chef känner av dina syften.

3) Är du beredd att prata med din chef om gränsdragning så att kompis/chefs-gränsen inte blir otydlig? Prata öppet och tydligt om hur ni ska dra gränserna. Man kan till och med vara övertydlig ”som din vän tycker jag att….”. Eller ”som din medarbetare skulle jag råda dig..” Och innan du klagar på den nya kollegan som du bara inte klarar av, tänk ett varv till. Det är din chef du pratar med.

4) Kan det störa din relation till dina kollegor om du uppfattas som chefens favorit? Tänk efter och utvärdera, är det så att du får de bästa projekten och kan kamma hem de enkla poängen därför att du är nära chefen? Fråga kollegorna om de tycker att er relation innebär några problem. Om det verkar vara så, prata igenom detta med din chef och försök åtgärda det. Chefens reaktion kan ju också vara tvärtom, att livet på jobbet blir lite svårare för dig, just för att det inte ska finnas några misstankar om favorisering. Ett sådant beteende måste förstås också adresseras.

5) Hur gammal är du? Generation Y, 80- och 90-talisterna har troligen ingen förståelse för problematiken i att vara kompis med chefen. De har varit kompisar med sina föräldrar och med sina lärare sedan de var små och har inte alls samma respekt för auktoriteter som äldre generationer har.

 

Källa: Harvard Business Review.

Relaterade artiklar

Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.
Kommunikation

Blockets nya VD satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.