Köp inte coachen i säcken

”Att företag och organisationer bara betalar fakturan utan att veta vad de beställer eller vad resultatet blir är knappast ekonomiskt försvarbart, säger Tina Eriksson, doktor i organisationspsykologi, med specialinriktning på ledarskap och chefscoachning.

Hon har intervjuat sammanlagt 85 företrädare för svenskt näringsliv, offentlig sektor och konsult- och coachföretag.

Men det finns coacher som är certifierade.

EMCC och ICF är båda internationella organisationer som ackrediterar utbildningar och certifierar coacher.

I EMCC:s certifieringsprocess måste man noggrant redovisa sin utbildning, kunskap och erfarenheten av att utöva cochning för att bli certifierad. Man ska dessutom ha gått i handledning hos en erfaren certifierad coach eller handledare, enligt Po Lindvall. Han är Master Practitioner Coach, fil mag, forskare, författare och ordförande i svenska EMCC, samt vice president research i EMCC:s executive board.

ICF har tre nivåer för certifiering och EMCC fyra, där den lägsta nivån inte kvalificerar för coachning av andra, utan riktar sig till chefer som vill utveckla ett coachande ledarskap.

”För coaching på executiv nivå krävs kvalificerad coachutbildning på högre nivå, helst motsvarande en MBA och flera års praktik”, säger Po Lindvall.

Enligt Tina Erikssons undersökning är det ovanligt att man sätter mål, följer upp eller utvärderar resultatet. I stället överlämnar man ofta åt coachen och medarbetaren att bestämma upplägg och innehåll.

”Skriftliga kontrakt om innehållet i coachningen förekommer i stort sett inte”, säger hon.

EMCC och ICF rekommenderar sina certifierade coacher att göra upp kontrakt.

”Man ska alltid formulera ett kontrakt som talar om vad man ska åstadkomma, hur ofta och hur länge cochningen ska pågå och vad den kostar”, säger Po Lindvall.

Tina Eriksson konstaterar att även om den som betalar fakturan förväntar sig att coachningen ska ha en tydlig koppling till yrkesroll och verksamhet, så uttalas det inte alltid.

”Den som ska coachas saknar ofta tidigare erfarenhet och litar på coachen. Då blir det i praktiken coachen som styr.”

Att skilja på olika sorters coachning är också viktigt, till exempel chefscoachning och livscoachning.

”Livscoachning kan ge mycket. Men det ska vara tydligt vad syftet är. Coachningen kan då komma att kretsa mest kring individens privatliv. Man hamnar i gränslandet till terapi”, säger Tina Eriksson.

Po Lindvall menar att många ledarutvecklingsprogram fokuserar på självinsikt, att förstå hur man själv fungerar.

”Men man får ingen hjälp, inga metoder för att kunna utveckla sitt ledarskap. En viktig del i coachning är att chefen tränar på att ställa bättre, mer adekvata frågor och träna upp färdigheten i att hantera olika situationer i ledarskapet.”

Han poängterar också att coachningens omfattning ska regleras, både hur ofta och hur många gånger man ska träffas.

Coachmarknaden i Sverige är i dag helt oreglerad och vem som helst kan kalla sig coach. Man kan kalla sig coach och ha en mycket kort utbildning och helt sakna kunskap om de specifika behov och förutsättningar som finns i det sammanhang coachningen ska ske, till exempel i företagsvärlden, menar Tina Eriksson.

Men nya krav är på väg.

”I framtiden kommer man inte att kunna kalla sig executive coach utan certifiering”, tror Po Lindvall.

Enligt Tina Eriksson är det de minsta företagen bäst på att köpa in coachtjänster, företag som består av en eller ett par personer.

”De är mycket klara över vad coachingen ska tillföra, prismedvetna och handlingsinriktade. De sätter affären i fokus”.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

adminbanta_webb
Annonssamarbete Chef + Aditro

Admin-banta din chefsvardag

Det finns smartare sätt att hantera ”tråkjobbet”. Så här kan chefen minska sin stress och samtidigt få nöjdare medarbetare.

feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
egeskape
Beslutsfattande

Egenskapen som skapar framgång

En egenskap är extra viktig i en snabbrörlig värld, menar en ny studie. För att lyckas som ledare krävs det att du är ödmjuk inför att hela tiden lära dig nya saker.

statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

klimatsmart_intro2
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

3 steg: Så gör du karriär – som klimatsmart chef

Ta tag i mänsklighetens ödesfråga – samtidigt som du skapar nya affärsmöjligheter och ger din chefskarriär ett lyft.

sememester
Delegering

Undersökning: Semestern – en stressfälla för chefen

Snart dags för semester. Eller? För det är lite si och så med vilan under ledigheten för chefer. Även om en majoritet tar tre veckors sommarsemester eller mer, väljer sex av tio att jobba under sin lediga tid. En majoritet känner sig också stressade inför semestern och en tredjedel har svårt att gå ner i varv.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden