Torsdag 17 september kl. 09.00 – 12.00

Pris: 1 995 kr exkl. moms

Plats: Webbinariet sker digitalt via länk

Frågor? Maila oss på evenemang@chef.se

Köp biljett

Gå 3 betala för 2

Så planerar, kommunicerar och genomför du omställning

En av de absolut svåraste uppgifterna en chef har är att kommunicera till sina medarbetare att det blir uppsägningar. Hur säger man det, när säger man det, i vilka kanaler och vilka mer behöver få information? Corona-pandemin har gjort att företag varit tvungna att varsla och säga upp medarbetare i mycket snabbt tempo.

Under detta webbinarium går vi igenom hela processen kring hur man kommunicerar uppsägningar och större förändringar på arbetsplatsen. Vilka lagar ska man känna till, vilka stödpaket finns, hur reagerar medarbetarna och vilken hjälp finns att få för både chef och personal? Du får också ta del av exempel från olika företag och organisationer.

bill-oxford-fgqsewtsjy-unsplash

Under seminariet lär du dig:

  • Förbereda arbetsplatsen; hur rustad är din organisation för lågkonjunktur och uppsägning?
  • Förstå hur medarbetare kan reagera
  • Ledarskapet – att kommunicera när det är som svårast
  • Exempel på hur andra företag och organisationer har lyckats
”Alla vill ha utveckling – men ingen vill förändras”

S. Kierkegaard

Innehåll och agenda

Del 1: Så pratar du om det svåra – kommunikation i tuffa tider

  • Kommunikationsplan och strategi med mätbart mål
  • Målgrupper – externt och internt
  • Kanaler – muntligen, skriftligen, digital

Del 2: Planera för förändring och omställning

  • Arbetsrätt, LAS och andra lagar: vad gäller
  • Vilka stödpaket finns att få
  • Stödet till medarbetarna – vilket skyddsnät finns, rådgivning mot ny karriär samt ekonomiskt stöd
  • Att planera för förändring – kompetensinventering, bilda arbetsgrupp och bemanna samt utbilda chefer

Del 3: Att genomföra en förändring

  • Ledarskapet – chefens viktiga och centrala roll i förändringen
  • Budskapet – svara på frågan varför. Upprepa budskapet.
  • Kriskurvan – vad händer när en person drabbas av en oväntad händelse
  • Det svåra samtalet – hur framför man ett tufft besked och uppsägning.

Del 4: Nystart och gemensam framtidsvision

  • Kick-off efter tuff tid: kommunicera företagets framtidsvision
  • Hur gick det sen? Följ upp förändringen och de som lämnat företaget
  • Exempel från företag och organisationer som tagit sig igenom tuffa förändringar
omannsofi2-1024x770

Om experten

Ann-Sofi Sjöberg är omställningsexpert med lång erfarenhet från både policyskapande och att ge stöd till företag från krisåren 2008 och 2009. Hon arbetar i dag i eget konsultföretag, Sjöberg Improving Transitions, och har tidigare även varit anställd hos TRR Trygghetsrådet, TCO, Pfizer, Posten, AssiDomän, Vattenfall med flera.

Målet med utbildningen är att du ska kunna:
  • Förbereda större förändring och uppsägning på arbetsplatsen
  • Identifiera hur din organisation kan rusta sig inför förändringen
  • Känna till lagar och regler samt vad medarbetare kan få för stöd
  • Förstå hur medarbetarna kan reagera
  • Göra en kommunikationsplan och strategi
  • Förstå vikten av gott ledarskap och det svåra samtalet
Utbildningen riktar sig till dig som:

Är chef och/eller ledare oavsett vilket område du arbetar inom. Du kan också vara HR-specialist utan personalansvar men har behov av att kunna hantera dessa frågor eller är kommunikatör som ska sköta kommunikationen. Utbildningen riktar sig även till fackliga företrädare som behöver veta mer om hur man hanterar förändring och uppsägning.

Fler seminarium: