Jan Dinkelspiel: ”Jag vill stå på barrikaderna”

Du syns mycket i medierna. Hur lyckas du?
”Medierna tycker nog att det är skönt med ett alternativ till det gamla. De tänker ‘okej, här är någon som vill utmana oligopolet på den svenska bankmarknaden. Han är lite yngre, han har inte slipsen på, han har inte jobbat på bank i 35 år’. Jag tror att det hjälper.”

Kaxighet måste vägas upp med kunskap. Nu har du varit Sverige­chef för Nordnet, en bank som ägs av din familj, i drygt ett år. På vilket sätt har ditt ledarskap förändrats under den tiden?

”Oj! Jag skulle vilja säga att det har utvecklats något enormt, haha!”

Men?
”Det där är svårt. Jag var chef över kontoret i Finland förut, som vi ny­­ligen hade köpt upp. Där handlade det om att vända en kultur. Det var en större ledarskapsutmaning. Men jag tror inte att jag har förändrats så mycket. Jag svajar inte i mitt ledarskap. Det kan ju, hoppas jag, vara något av min styrka.”

Hur mycket krockar stereotypen av en bankpamp med din egen självbild?

”Jag upplever varken att jag är eller ska vara en bankman. Mitt jobb handlar mer om att stå på barrika­derna och få folk att bli nyfikna på sparande. Börjar jag trilla in i bankträsket förlorar Nordnet en del av det vi ska stå för.”

Begreppet ”personligt varumärke” är något utslitet. Vad betyder det för dig?
”Det ärliga svaret är att jag känner att jag har blivit en publik person. Min medverkan i ‘Expedition Robinson’ för tolv år sedan gjorde att mitt ansikte lyftes fram.”

Många som syns i tv-rutan är bortglömda efter tolv år?
”Ja, men jag är Sverigechef för en bank. Samtidigt har det förflutna varit en utmaning, för det gav inte mitt varumärke en positiv laddning. Jag skulle inte säga att jag har ett starkt varumärke, men att jag har någon typ av varumärke.”

Har du arbetat med att bygga upp det?
”Nej. Däremot var det ett högst medvetet beslut att inte springa på filmpremiärer efter min närvaro i Expedition Robinson.”

Vad ser du för möjligheter och utmaningar med att vara Mister Nordnet?
”Vi ska lyfta varumärket Nordnet, inte varumärket Jan Dinkelspiel. Nordnet ska bära sig själv. Det finns en väldig styrka i att lyfta fram varumärket runt en viss person, samtidigt som det är en fara. Om jag figurerar i sammanhang som inte är fördel­aktiga för Nordnet är det inte bra för vårt varumärke.”

Vad skulle det kunna vara?
”Vid förra valet gick jag till exempel ut på Twitter och skrev att Nordnet skulle verka mot främlingsfientlighet. Min avsikt var att vara opolitisk, men det spårade ur, som virala kampanjer kan göra. Plötsligt blev det som att Nordnet är mot Sverige­demokraterna. Då kan man fråga sig om ett börsnoterat, publikt företag ska ha åsikter om svensk politik. Det tycker jag inte.

En intressant profil måste sticka ut och gå mot strömmen ibland. Är det svårt att hitta balansen?

”Det är jättesvårt. Jag är hellre mer personlig, än rädd för vad människor ska tycka. Kött, blod och åsikter är viktigare än att vara politiskt korrekt.”

Michael Jackson är en av dina främsta förebilder, har du sagt. Där kan vi också snacka personligt varumärke.
”När det var som deppigast i Finland – jag var nygift men tvungen att veckopendla till Helsingfors – gick jag och såg ‘This Is It’, dokumentären om Michael Jackson. Det var en stor biograf, i oktober, mörkt och deppigt. Och så såg jag världens största musikartist någonsin, som stod med varenda liten detalj och ändå inte var nöjd. Jag imponeras av hans ambition.”

Hur har din familjebakgrund och ditt efternamn påverkat bilden av dig?
”Negativt, i viss mån. Jag har upplevt att det har funnits förutfattade meningar eftersom jag inte kommer från ‘enkla’ förutsättningar. Samtidigt är det där lätt att bemöta. Vill du leva upp till brat-epitetet kan du göra det, men är du en schysst medmänniska suddas den stämpeln ut ganska snabbt.”

Vad har du tagit med dig från dem i din närhet, som också har stor erfarenhet från chefskap?

”En sak är passionen till jobbet. Jag har alltid kommit hem till en miljö där jobb har varit centralt. Jag är yngst, en sladdis, och det gör nog sitt till. Jag har fått friare tyglar. Jag vågade söka till Robinson. Jag har vågat gå min egen väg hela tiden. Säger jag, som sitter här på Nordnet och jobbar med finans. Haha!”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

asdasda
 

Chocksiffror: Sveriges chefer mår uselt – här är orsakerna

Sju av tio chefer mår så psykiskt dåligt att det går ut över deras jobb, enligt Chefs undersökning. Ohanterlig stress och sömnstörningar är de främsta orsakerna.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

chef_team_tidskriftspriset2017-2-2
Jobba på Chef

Chef söker en säljare till vår contentstudio                        

Chefs innehållstudio har vuxit kraftigt det senaste året och nu vill vi ta nästa steg med en dedikerad säljare. Vi söker dig som är engagerad, kreativ och affärsorienterad.
contentartikel-2-chefboken
Chefboken

Måste-böckerna som ger chefen framtidskoll

Förstå vad som händer – före de flesta andra. Chefbokens redaktör Björn Hedensjö väljer ut böckerna som ger dig ett kunskapsmässigt försprång.
startsida1
 

Hylla en kvinnlig ledare som betytt mycket för dig

Tacka eller berätta om en kvinnlig chef, mentor eller kollega som har haft betydelse i din karriär: #honlyftemig
topp100-2018
 

Chef.se en av de bästa sajterna i Sverige – för femte året i rad

Chef.se hamnar återigen på listan över Sveriges fem bästa tidskriftssajter, när IDG presenterar prestigefyllda Topp 100-listan.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
psykopat
 

Vad gör man med en psykopat?

Bakom den sympatiska fasaden lurar en människa med psykopatisk personlighet.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden