thylefors_ingela_1b_
Foto: Nora Bencivemi

Ingela Thylefors: ”Ut! Medarbetarna vill se dig”

Vad har förvånat dig mest under arbetet med boken?

”Det jag märker utifrån kontakter med fältet och litteratur jag läser är den enorma avsaknaden av ett närvarande ledarskap, det visar medarbetarundersökningar och det säger medarbetare.

Man vill se sin chef, någon som är genuint intresserad, någon som frågar ’hur går det?’ och ’löste ni det där problemet förra veckan?’ – och bekräftar ’det gjorde du bra’. Det är insatser som inte tar så lång tid i anspråk, men som är lätta att prioritera bort eftersom de inte har någon deadline. Det har ju däremot remissyttranden, verksamhetsplaner och mycket annat.”

Hur ser framtidens ledarskap ut inom välfärdssektorn?

”Vi är påChefoleded väg in i ’post new public management’. Det börjar växa fram en beredskap för att ge mer utrymme för de professionella krafterna inom välfärdssektorn och en större delaktighet för personalen överlag. Sedan finns det tunga forskare som påtalar vikten av att värna om den klassiska byråkratin, den borgar för rättvisa, ordning och reda och skapar en tillit till välfärdssamhället.”

Så att den administrativa bördan har ökat betyder inte att det har blivit mer ordning och reda?

”Oh nej, absolut inte. Det finns en del onödig administration, dåliga datasystem och annat som kan rensas bort. Många är oförberedda på kravet på administration när de kommer ut i arbetslivet. Den insikten borde ges tidigare under yrkesutbildningen – tillsammans med träning i att skriva utlåtanden, journaler, beslutsunderlag med mera. Ökad kompetens inom området gör arbetsuppgiften mindre olustig, kanske till och med stimulerande.”

FLER BOKTIPS 

Tänk mindre – gör mer

Strunta i alla regler och råd

Relaterade artiklar

socialaemojis
Kommunikation

Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
selfie
Kommunikation

Forskning: Ta selfies på jobbet – stärker gemenskapen

Är selfies en självupptagen handling? Nej, inte enligt forskare vid Göteborg Universitet.

krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet?