Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Så flyttar du fokus i konflikten

Konflikthantering
Text:
Publicerad
Chef har grupperat de vanligaste konflikterna i sex kategorier. Foto: Istockphoto

På sin blogg på HBR.com ger Amy Jen Su, Isis Associates, tips på hur du undviker konflikter:

1. Att vara trevlig är en förlegad strategi.
Alla har vi någon gång blivit förödmjukade i en konflikt. Släpp det. Du har gått vidare, utvecklats och blivit mer erfaren. Du måste inte alltid le och vara tillmötesgående.

2. Fokusera på verksamhetens behov.
Vid flykt blir konflikten personlig. Men ta fokus från dig och din rädsla och koncentrera dig på vad verksamheten behöver. Då blir konflikten mer objektiv och tydlig.

3. Tala objektivt och gör önskemål.
Använd observationer, inte påståenden. Öppna för för­ändring (”jag vill diskutera hur din kritik kan bidra med nytta”) i stället för att kritisera ett beteende (”du är så negativ på våra möten”).

4. Behåll ditt lugn.
Det går att vara sig själv, lättillgänglig och ickedömande även i dessa lägen om du är tydlig och fokuserar på verksamhetens behov.

5. Små steg.
Fråga dig själv: Vad utlöste min irritation? Varför känns det personligt? Vad behöver verksamheten av mig nu? Vidta sedan åtgärder.

Läs mer: Omgiven av idioter? Så hanterar du dem

 

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden