Fem trender för den moderna ledaren

Auktoriteter, byråkrati, hemlighet och budgetfokus är ute. Vill du vara en modern ledare i ett företag som klarar den snabba takten är det annat som gäller. Fem tydliga trender märks i ledarskapslitteraturen. Chefbokens redaktör ledarcoachen Maria Gerlofson avslöjar vilka de är.

Karriär
Text: Maria Gerlofson
Publicerad

1. Lev era värderingar i allt.

Att ha visioner och en tydlig mission är inget nytt. Det nya är att kraven på att leva upp till sina värderingar har ökat. Det räcker inte längre med tomma ord, både för att talangerna kräver det, och för att det ökade fokus på hållbarhet gör att organisationer får högre krav på att bidra till omställningen. Ni behöver bestämma varför företaget finns, på riktigt. Vilken skillnad ska bolaget göra för vem? Ett tydligt syfte ger fokus och bidrar till snabbhet, decentralisering och ökat engagemang. Kommunicera missionen och låt den genomsyra allt i företagets verksamhet, så att prioriteringar och beteenden stämmer med den, är ett genomgående råd i flera böcker om ledarskap. Några som skriver om detta är Patrik Widlund i Digital transformation och Brené Brown i Dare to lead.

2. Fokusera på teamet.

De senaste åren har fokus legat på individen. Vi har pratat om talangjakten, självledarskap och det enskilda engagemanget.  I framtiden kommer teamet vara allt viktigare. Det har visat sig att en talang sällan är bättre än det team han eller hon är i. Ett tryggt och bra team där man samarbetar och har rätt kombination av kompetenser presterar bättre än en grupp talangfulla individer. Även rekrytering av hela team kommer att öka. Det tror bland andra forskaren Kajsa Asplund som skrivit Talang för människor: psykologin bakom framgångsrik talent management. Hon tycker att det är dags att fokusera mer på talangfulla team i era utvecklingsplaner och rekrytering.

3. Var öppen och transparent.

Vi har en tradition av att ledningen och de höga cheferna sitter på viktig information och delar med sig när det är dags. Men idag är tempot så högt och utvecklingen så snabb att allt fler behöver rätt information för att kunna fatta beslut och vara kreativa på ett sätt som gagnar organisationens utveckling. Många i den yngre generationen har fått träna sig i att debattera och tänka kritiskt. För att människor ska trivas, kunna jobba i takt med utvecklingen och känna sig delaktiga behövs mer öppenhet och transparens i moderna organisationer. Patty McCord beskriver i Powerful hur de jobbat med total öppenhet och brutal ärlighet i Netflix. Där vet alla också vilken lön som andra har.

4. Ha fokus på kunder.

Vem har inte styrt mot budgetar och suttit med målformuleringar utifrån tidigare och önskat resultat i bokföringen? Men allt fler styr över sitt fokus på kunderna och mäter framgång i hur nöjda kunderna är. Några har anammat snabba system som gör att kunderna till och med snabbt kan påverka utbudet och utformningen av varor. Många säger sig ha starkt kundfokus. Men i praktiken kommer ofta de kortsiktiga resultaten i kommande kvartalsrapport först. Att ha totalt kundfokus innebär att kunderna alltid kommer först och att organisationens mission och/eller vision utgår från den nytta organisationen gör för kunderna. Netflix jobbar redan så. I Det agila företaget: Fiskstim eller supertankers i en dynamisk värld? Ger författarna Lennart Franke och Göran Nilsson flera exempel på hur organisationer jobbar med kunden i centrum.

5. Ha mod och empati.

Även om vi pratat om Emotionell intelligens ända sedan Daniel Goleman lanserade begreppet i slutet av 90-talet, har det inte slagit igenom riktigt i praktiken än. Men nu börjar allt fler ledare prova på meditation och det anses inte längre lika flummigt. Att känna till hur känslor påverkar en själv och andra är nödvändigt för ett bra ledarskap och beslutsfattande. Med detta kommer också mod. För att kunna vara modig på ett klokt sätt behöver du ha högt eq. Det skriver bland annat Brené Brown om i Dare to lead och Parul Sharma i Produktionskedjan. Ditt ansvar för människan och miljön. Parul Sharma menar att det är nödvändigt att ledare har hög emotionell intelligens för att vi ska klara av omställningen i framtiden.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden