vindkraft

Experten: Så ska ni prata om hållbarhet

Social och miljömässig hänsyn blir ett allt starkare säljargument, och många organisationer har sedan länge insett vikten av att jobba aktivt med hållbarhetsfrågor. Men hur berättar ni om ert arbete externt? Chefs expert ger stalltipsen för en trovärdig kommunikation.

Organisationer i alla branscher och sektorer har mycket att vinna på att arbeta aktivt med hållbarhetsfrågor; varumärket växer sig starkare och arbetsplatsen blir mer attraktiv. I bästa fall ökar försäljningen, ni lockar till er vass kompetens och kunderna blir varumärkesambassadörer samtidigt som ni har en fördel gentemot konkurrenterna. Men – det arbete ni gör behöver först visas utanför husets väggar.

Så lyckas ni: Här är Chefs webbkurs om hållbarhetsarbete

Fristående hållbarhets- och ledarskapsrådgivaren Erika Svensson har tillsammans med Chef tagit fram webbkursen Hållbarhetsarbete i praktiken. Erika har bred och mångårig erfarenhet av strategiskt och operativt förändringsarbete inom hållbar utveckling, och har fyra tumregler till dig som ska kommunicera kring ert hållbarhetstänk.

Expertens fyra kommunikationstips:

  • Prata bara om det du faktiskt har gjort. En oförverkligad hållbarhetsvision är än så länge bara ett luftslott, och är genomskinligt redan på långt håll. Kan du inte tydligt visa att de åtgärder ni har gjort har fått en verklig, positiv effekt är det bättre att vänta med att prata om dem tills dess att det finns konkreta resultat.
  • Ärlighet varar längst. Ingen är perfekt – inte ens din organisation – och någonstans finns det brister eller svagare punkter i ert hållbarhetsarbete. Försök då inte att sopa dessa under mattan, utan våga istället stå för att det finns arbete kvar att göra och utrymme för att bli ännu bättre.
  • Ha svar på tal. Det hållbarhetsarbete ni ägnar er åt kan vara av intresse för fler än de ni ursprungligen tänkt er – till exempel kan samarbetspartners, leverantörer, aktieägare eller allmänheten vara nyfikna eller ha kritiska frågor. Var förberedd på frågor från alla grupper!
  • Håll medarbetarna à jour. Hållbarhetsarbetet bör genomsyra hela organisationen – håll dina medarbetare informerade och utbildade inom det arbete ni bedriver, så kommer de att kunna fungera som naturliga språkrör i sina dagliga kontakter.

Tipsen är hämtade ur Chefs webbkurs Hållbarhetsarbete i praktiken.

Det är dags att gå från ord till handling!

Chefs nya webbkurs Hållbarhetsarbete i praktiken är för chefer och ledare som vill ta ansvar och arbeta konkret med hållbarhetsfrågor – inte bara prata om det. Experten Erika Svensson guidar dig genom nyckelbegrepp, prioriteringar och ger konkreta verktyg för att skapa en framtidsorganisation.

Läs mer här

Relaterade artiklar

employer
Hållbarhet

Employer branding – nödvändigt eller flummigt?

UNDERSÖKNING: Två femtedelar menar att varumärkesarbetet är för ytligt och flummigt. Hög tid att hitta smartare arbetssätt, menar experter.

Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

chef-tillit
Arbetsmiljö

Transparenta chefer skapar tillit i teamet

I tider av oro och ständiga förändringar har tillit blivit allt viktigare. Med hög tillit i gruppen får du mer självgående medarbetare som kräver mindre styrning – även om de också kan bli mindre benägna att ta emot råd. Men hur skapar du denna tillit?
petter_stordalen_almedalen
Hållbarhet

11 lärdomar från Stordalens succésamtal

TV + Text. 300 personer i en knökfull lokal – och 500 till utanför som förgäves väntade på att få komma in. Alla kom för att höra Petter Stordalen, Almedalens okrönte kung, i ett inspirerande samtal med Cissi Elwin på Chefs scen. Se samtalet i sin helhet här.

elefant
Hållbarhet

Så pratar du om det förbjudna

Dåliga relationer på jobbet är en underskattad stressfaktor. Och en ny stor europeisk undersökning visar att svenska företag är sämst i Europa på kommunikation och samarbete. Ett sätt att förbättra arbetsklimatet är att jobba med så kallad mentalisering.
topp-2
Hållbarhet

Chefer har dålig koll på sociala medier

Bara två av tio chefer i Chefs undersökning jobbar i organisationer där sociala medier är en integrerad del av kommunikationen.
scherman_jan_3
Hållbarhet

Jan Scherman: ”Jag tränar på att inte lägga mig i hela tiden”

När Jan Scherman slutade som vd på TV4 var ett av hans mål att skriva en bok om ledarskap. Nu är den här.
kristin_medier_stor
Hållbarhet

Mediernas domstol chefens största hot?

Mediernas uppgift är att granska makten och avslöja missförhållanden. Men vad händer när redaktionerna inte längre nöjer sig med rollen som åklagare, utan börjar agera moralisk domstol? Enligt ny forskning utgör detta en av vår tids allra största chefsutmaningar.