sofiak-2

Sofia Kacim

Chefs expert på retorik

Har på pr-byrån Schlingmann coachat både företagsledare, artister och ted-talkare. Bygger på sin begränsade fritid ett eget globalt nätverk för unga kvinnor i karriären. Är en superkommunikatör.

Lär dig mer av Chefs experter!

sofia31
01:01 min
Sofia Kacim

Så här får du ett bättre kroppspråk

Video Chefs expert i retorik Sofia Kacim hjälper dig att få ett bättre kroppsspråk.
sofia5
01:03 min
Sofia Kacim

Så presenterar du – utan en tråkig powerpoint

Video Chefs expert i retorik Sofia Kacim ger dig råd hur du undviker tråkiga powerpoint-presentationer.
sofia6
01:10 min
Sofia Kacim

”Jag tappar mitt självförtroende efter stormöten!”

Video Chefs expert i retorik Sofia Kacim hjälper dig att stärka ditt självförtroenden inför stormöten. 

sofia4
01:04 min
Sofia Kacim

Så här ska du tackla nervositeten inför ett tal

Video Chefs expert i retorik Sofia Kacim berättar hur du ska tackla nervositeten inför ett tal.
sofia2
01:04 min
Sofia Kacim

"Hjälp! Jag blir nervös inför varje dragning!"

Video Chefs expert i retorik Sofia Kacim berättar hur du ska hantera nervositet inför en dragning.
sofia61
01:05 min
Sofia Kacim

"Det blir pinsam tystnad på mina medarbetarsamtal!"

Video Chefs expert Sofia Kacim hjälper dig med retoriken under medarbetarsamtal.

sofia3
01:03 min
Sofia Kacim

”Fel att undvika ögonkontakt under stormöten?”

Video Chefs expert i retorik Sofia Kacim svarar på frågan om du måste ha ögonkontakt under stormöten.
sofia7
01:01 min
Sofia Kacim

Så här ska du hantera härskartekniker

Video Chefs expert i retorik Sofia Kacim hjälper dig handskas med härskartekniker. 

MER OM KOMMUNIKATION:

Retorikexperten Elaine Eksvärd
skrivaochberatta
Kommunikation

Så får du berättartekniken som får alla att lyssna

Rationella argument är bra, men en bra berättelse är oslagbar. Slipa på berättartekniken och få folk att lyssna – på jobbintervjun, i lönesamtalet och ledarskapet i stort. Här är tipsen på hur du gör.

kvallsmail_intervjuperson
Kommunikation

Vad tycker Chef-läsarna om mejlförbud efter arbetstid?

Chef har tidigare skrivit om mejlförbudet som sprider sig i Europa för att skydda de anställda från stress. Lagen är en konsekvens av det ökade distansarbetet under pandemin där allt fler får svårare att hålla gränsen mellan arbete och fritid. Vi frågade chefer på LinkedIn vad de tycker om lagen. Majoriteten uppskattar tanken av att det finns en tydlig gräns samtidigt som flera av kommenterar att det finns undantagsfall och andra sätt än böter att hantera detta.

Man som deltar i videomöte. Sitter i soffan med dålig hållning och kalsonger.
Kommunikation

Så många av dina medarbetare gör annat under det digitala mötet

Kanske har du som chef någon gång känt av utmaningen att få allas fulla uppmärksamhet under videomötet? Nu bekräftar en ny Sifo-undersökning din magkänsla. Drygt 3 av 4 svenskar passar nämligen på att göra helt andra uppgifter under videomötet. Dessutom har var fjärde person bytt ut kavajen mot en pyjamas!

En mobiltelefon och en datorskärm som visar på flera olästa mejl.
Kommunikation

Mejlförbud för chefer sprider sig

Ett tredje land i Europa, Belgien, har nu tagit beslut på att inte låta statsanställda chefer kontakta sina anställda efter arbetstid. Orsaken är att man vill skydda medarbetare från stress.

Böcker och Obama.
Kommunikation

Lästips från en ex-president: Obamas favoritböcker 2021

USA:s tidigare president, Barack Obama, är en storläsare av rang. Nu delar han med sig av sina favoritböcker från det gångna året. På listan finns bland annat Nobelpristagaren Ishiguros bok Klara och solen om artificiell intelligens och Lauren Groffs Matrix influerad av Trumps presidentskap. 

En röd stuga i skogen i ett vitt vinterlandskap
Kommunikation

Vila upp dig med kultur under julen

Äntligen jul och långhelger, så att även chefen får sin välförtjänta vila. Här är de bästa kulturupplevelserna att njuta av, hemma i soffan och ute på stan. Självklart med viss relevans på ledarskapet, så du inte glömmer bort din chefsroll under ledigheten.

Illustration över personer som pratar.
Kommunikation

Feedback bästa sättet att motivera medarbetarna

Att ge medarbetare feedback är det bästa sättet att motivera dem på, enligt en studie i Journal of Experimental Psychology. Det har större effekt än pengar i form av bonus eller förkortad arbetstid, enligt studien.

Illustration av tangentbord och en lapp med text som ligger på det.
Kommunikation

Så skriver du avstressande mejl

Trots att personer som skickar arbetsrelaterade mejl efter arbetstid inte har några förväntningar på ett snabbt svar tror oftast mottagarna att det är brådskande. Men nu har forskare i Storbritannien och USA hittat en nästan larvigt enkel lösning på problemet.