På roadtrip genom ett nedsläckt Sverige

Tomt och spöklikt på Arlanda. Konkursade butiker i Valbo köpcentrum utanför Gävle. Chef tar en roadtrip genom ett nedsläckt Sverige där cheferna inom de mest krisdrabbade branscherna försöker rädda vad som räddas kan.

Ledarskap
Publicerad
Arlanda flygplats
Arlanda ekar tomt i coronakrisens spår.

Kuslig stillhet råder på Arlanda flygplats, Sveriges största flygtransportnav som i vanliga fall kokar av aktivitet. Men just nu är ingenting normalt. Endast en av terminalerna är öppen, trafikerad av den lilla rännil som återstår sedan coronasmittan utraderat uppåt 90 procent av flygtrafiken. Hur ska det gå? När vänder det?

En ensam passagerare släpar sin röda resväska genom utrikesterminalens folktomma ödslighet. Restauranger och butiker håller stängt, de vanligtvis fulltecknade info-tavlorna för kommande timmars flygavgångar saknar innehåll och inga köer ringlar längre framför incheckningsdisken i Terminal 5. Arlanda har blivit en spökstad.

”Jag kämpar på. Vad ska man annars göra”, säger Johan Drottgren som fortsätter att driva grillrestaurangen i Sky City med reducerad öppettid. En av många, många företagare och chefer som sliter med att hålla verksamheten igång under förhållanden som aldrig varit lika osäkra eller desperata. Antalet matgäster har minskat med tre fjärdedelar.

Medan samhället kraftsamlar för att Sverige ska landa någorlunda på fötterna på andra sidan krisen och statsmakterna manar till enighet, är det uppenbart att coronasmittan orsakar slitningar som kan ta lång tid att läka. Bara inom handeln är tusentals människor varslade om uppsägning och från branschen riktas ett anklagande pekfinger mot bankerna:

”Tyvärr har vi inte haft någon samarbetsvillig bankpartner för att hjälpa oss i det här”, säger nyligen konkursade MQ:s styrelseordförande och storägare Claes-Göran Sylvén till Dagens Industri.

MQ rear ut lagret till vrakpris och bommar igen butikerna för gott, bland annat på Valbo köpcentrum väster om Gävle. Det vidsträckta köpcentrumet ger ett ovanligt ödsligt intryck, jalusierna är neddragna lite varstans och på konditoriet syns inga matgäster, trots lunchtid och 20 procents rabatt.

Även väskaffären har kraschat, liksom anrika klädkedjan Dea Axelssons som tömt sina lokaler och tar farväl från Valbo med ett smått hjärtslitande anslag på skyltfönstret: ”Tack alla fina kunder för alla dessa år!”

”Folk tänker att det är mycket folk på ett köpcentrum, därför avvaktar de med att åka hit”, säger Sara Lövgren, butiksansvarig för intilliggande Ugglans bokhandel, men tillägger:

Det vidsträckta köpcentrumet i Valbo utanför Gävle ger ett ovanligt ödsligt intryck.

”För vår del hade det varit värre om coronasmittan brutit ut under bokrean. April är vår svagaste försäljningsmånad även i vanliga fall. Lättar det lite under maj, kan det kanske ordna upp sig och bli riktigt bra.”

Centrumchefen Anette Lättman försöker också se ljusglimtarna. Besökstappet ligger för närvarande på 14 procent, en blygsam förbättring jämfört med mars månads minus på 17 procent.

”Vi går ändå mot vår, då försäljningen normalt brukar öka. Vi har stora ytor, och kunderna börjar nog allt mer förstå att det går att handla och samtidigt respektera restriktionerna om social distansering”, säger hon.

På köpcentrumet Asecs i Jönköping, likt många andra hårt utsatt av näthandlarnas mördande konkurrens redan före coronakrisen, försöker centrumchefen Lars Bröms se framåt:

”Vi går igenom ett stålbad, men det finns samtidigt butiker som fungerar och går ganska bra. De kunder som kommer ut hanterar situationen med respekt, och jag märker en ökad insikt om värdet av att stötta den lokala handeln. Visst krävs det en hel del för att komma tillbaka, men jag vill ändå hoppas att det ska vända inom någon månad”, säger han.

Sara Lövgren säger: ”Egentligen har man ingen aning. Det här kan ta vägen precis vart som helst.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden