»Empati är chefens största svaghet«

Lyhörda, inkännande ledare hyllas ofta för sin förmåga att hantera relationer och driva en grupp framåt.
Men Marika Skärvik, vd för konsultbolaget Mentorius och Årets Chef 2005, tycker att allt för mycket empati snarare är en bromskloss.

Det skriver hon om i sin nya bok »Omänskligt mänsklig – när empatin står i vägen för framgångsrikt ledarskap« (InstantBook).
»Alla känner igen sig i det här ämnet. Chefer som värnar om andra människor stångar sig ofta blodiga i sin kamp. I stället måste man lära sig kommunicera på rätt sätt och utgå från andra människors synsätt«, säger hon.

Det finns framför allt två risker med att vara allt för inkännande.
Dels blir du lätt indragen i konflikter som tar all din energi, dels når du sällan fram med känslomässiga argument när du ska kommunicera med högre chefer.

I situationer där man exempelvis upplever att personalen mår dåligt måste man lägga fram svart på vitt hur mycket den dåliga arbetsmiljön kostar i form av hög personalomsättning, sjukskrivningar och rekryteringar, i stället för att spela på känslosträngar.

Även neddragningar och uppsägningar kan vara svåra upplevelser för den empatiska chefen. Marika Skärvik tycker att man bör reflektera över varför man tycker att det är så obehagligt.
»Kanske är man också rädd för konflikter? Alla människor vill bli bekräftade och omtyckta, även chefer. En av de viktigaste egenskaperna för mig som chef att jobba på är att inte söka bekräftelse hela tiden.«

En annan nackdel med att bli alltför känslomässigt engagerad är att man blir otydlig i relationen till medarbetarna.
»En av de vanligaste bieffekterna av allt för mycket empati är att man väntar för länge med att agera när en medarbetare har problem. Man tror att det ska bli bättre av sig själv. Många chefer, både unga och gamla, säger att de är ’för blödiga’ och undviker att ta det obehagliga samtalet.«

Är detta ett större problem för kvinnliga än för manliga chefer?

»Kvinnor kanske har lättare för att prata om empati och de oroar sig också mer för relationen till sina anställda. Men jättemånga män känner också igen sig. Det är en fråga som inte har med kön att göra.«

Marika Skärvik hoppas att fler chefer ska börja fundera över hur de kan börja använda sin empati på ett mer fokuserat sätt, och att frågan börjar debatteras på ledningsnivå i företagen.
»Många chefer hoppar av sin karriär för att de är allt för empatiska och inte längre orkar kämpa mot systemet. Det är synd eftersom de ofta har stor ledarpotential.«

Marika Skärvik listar de vanligaste empatimisstagen:

  • Du blandar ihop sak och person.
  • Du väntar för länge med att ta tag i känslomässiga medarbetarproblem eller konflikter.
  • Du förlorar oftast när du hamnar i en förhandlingssituation med en person som inte är inkännande.

 

Kommentera!
Vad tycker du, är för mycket empati till nackdel för dig som chef?

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

distansss
Kommunikation

Hemmajobbare – här är 3 tips för att aldrig mer känna dig ensam

Snacket vid kaffemaskinen och småpratet på lunchen. Smådetaljer, men saker som en distansjobbare kan sakna. Här är 3 strategier för att du ska känna dig mindre isolerad.
elisabeth-wennstrom1
02:19 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

Årets Chef: "Lär dig leda med Styrkefokus"

Video:

Fokusera på styrkorna för att lyfta dina medarbetare, ditt ledarskap och resultat. Elisabeth Wennström, Årets Chef 2018 berättar om modellen bakom hennes ledarskap.

hallatal
Kommunikation

Experten: 10 tips för att göra succé som talare

Tidningen Chef på plats under Web Summit i Lissabon.

robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

trovardighet
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

mia1
Kommunikation

Mia Törnblom: Min feedback blev för brutal

"Jag hann hejda mitt ego, förbannade mig själv för att jag varit hänsynslös och skapat stress hos henne", skriver Mia Törnblom om att ge feedback.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden