Tele 2:s kampanj med fåret Frank i huvurollen får högt betyg av svenska kommunikatörer.
Tele 2:s kampanj med fåret Frank i huvurollen får högt betyg av svenska kommunikatörer.

De är bäst på att kommunicera med känsla

Bara fyra av tio organisationer har en digital strategi, visar en ny svensk undersökning. Men man har också pekat ut flera lyckade exempel.

I dag kan alla i en organisation vara kommunikatörer.

Den traditionella pyramiden, där ledningen sprider informationen uppifrån och ner, har rasat.

Vi lever i stället i en nätverkskultur.

Det slår rekryteringsföretaget Hammer och Hanborg fast i sin årliga undersökning Kommunikatören. För tionde året i rad har man frågat svenska kommunikatörer och marknadsförare om vilka utmaningar de står inför. Drygt 3 000 personer har svarat på undersökningen.

Bara 35 procent av respondenterna tycker att det finns tillräcklig kommunikativ kompetens i deras företags högsta organisation och ledning.

Nästan alla organisationer använder digitala kanaler i sin kommunikation. Men få har tänkt igenom hur det digitala ska smälta samman med affärsplanen. Bara fyra av tio organisationer har en digital strategi som är del av den övergripande strategin.

I undersökningen har man också utsett de företag som är bäst i Sverige på kommunikation.

Här är vinnarna: (uppdelade på bransch)

Telekom Tele 2 – Fåret Frank är ett tydligt koncept med fungerade storytelling.

Byggbranschen Skanska – Deras emotionella reklam är både kreativ och tydlig.

Intresseorganisationer Naturskyddsföreningen – Tydlig information och bra närvaro i sociala medier.

Bilbranschen Volvo – Har gjort flera innovativa reklamfilmer som fått stor viral spridning.

Missa inget! Prenumerera på Chefs nyhetsbrev

  • Prenumerera på Chefs nyhetsbrev med det bästa från Chef.se.