tele-2-frank
Tele 2:s kampanj med fåret Frank i huvurollen får högt betyg av svenska kommunikatörer.

De är bäst på att kommunicera med känsla

I dag kan alla i en organisation vara kommunikatörer.

Den traditionella pyramiden, där ledningen sprider informationen uppifrån och ner, har rasat.

Vi lever i stället i en nätverkskultur.

Det slår rekryteringsföretaget Hammer och Hanborg fast i sin årliga undersökning Kommunikatören. För tionde året i rad har man frågat svenska kommunikatörer och marknadsförare om vilka utmaningar de står inför. Drygt 3 000 personer har svarat på undersökningen.

Bara 35 procent av respondenterna tycker att det finns tillräcklig kommunikativ kompetens i deras företags högsta organisation och ledning.

Nästan alla organisationer använder digitala kanaler i sin kommunikation. Men få har tänkt igenom hur det digitala ska smälta samman med affärsplanen. Bara fyra av tio organisationer har en digital strategi som är del av den övergripande strategin.

I undersökningen har man också utsett de företag som är bäst i Sverige på kommunikation.

Här är vinnarna: (uppdelade på bransch)

Telekom Tele 2 – Fåret Frank är ett tydligt koncept med fungerade storytelling.

Byggbranschen Skanska – Deras emotionella reklam är både kreativ och tydlig.

Intresseorganisationer Naturskyddsföreningen – Tydlig information och bra närvaro i sociala medier.

Bilbranschen Volvo – Har gjort flera innovativa reklamfilmer som fått stor viral spridning.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

chef_team_tidskriftspriset2017-2-2
Jobba på Chef

Chef söker en säljare till vår contentstudio                        

Chefs innehållstudio har vuxit kraftigt det senaste året och nu vill vi ta nästa steg med en dedikerad säljare. Vi söker dig som är engagerad, kreativ och affärsorienterad.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
contentartikel-2-chefboken
Chefboken

Måste-böckerna som ger chefen framtidskoll

Förstå vad som händer – före de flesta andra. Chefbokens redaktör Björn Hedensjö väljer ut böckerna som ger dig ett kunskapsmässigt försprång.
startsida1
 

Hylla en kvinnlig ledare som betytt mycket för dig

Tacka eller berätta om en kvinnlig chef, mentor eller kollega som har haft betydelse i din karriär: #honlyftemig
topp100-2018
 

Chef.se en av de bästa sajterna i Sverige – för femte året i rad

Chef.se hamnar återigen på listan över Sveriges fem bästa tidskriftssajter, när IDG presenterar prestigefyllda Topp 100-listan.
psykopat
 

Vad gör man med en psykopat?

Bakom den sympatiska fasaden lurar en människa med psykopatisk personlighet.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
chefboken_the_good_people
Chefboken

Knäck koden: Lär dig hitta bra personer

Årets julläsning för chefer? Nya Chefboken Good People vill göra både dig och dina medarbetare till bättre människor. ”Den är särskilt bra om du är i en reflekterande del av din karriär”, menar Chefs redaktör Björn Hedensjö.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden