ill_kreativitet
Illustration: Sanna Mander

Därför ogillar vi kreativa människor

”Kreativitet” har blivit ett modeord och innovativa ledare hyllas överallt. Men vad ingen pratar om är att människor inte gillar andra kreativa människor.

”Kreativitet” har blivit managementbranschens främsta modeord. Det skrivs spaltmeter om hur du ska kräma kreativiteten ur dina medarbetare. Påhittiga genier hyllas överallt – Steve Jobs! Richard Branson! Philippe Starck! – och idédrivna organisationer letar desperat efter nya medarbetare som vågar tänka utanför ramverket.

Påhejarna lär oss att kreativitet hyllas och att människor med goda idéer blir framgångsrika.

Men det är bara en lögn, konstaterar Slate i en ny, underhållande artikel. Vad ingen pratar om är nämligen att människor inte gillar andra kreativa människor.

”Vi heroiserar och hyllar kreativa människor, men vad vi egentligen hyllar är effekterna av deras arbete”, konstaterar Barry Staw vid Berkeley-universitetet.

Forskningen bevisar gång på gång att människor ogillar all form av risk och osäkerhet. Trots att vi hävdar motsatsen, släpper vi därför oftare igenom ”vanliga”, mindre inspirerade idéer än de verkligen storartade tankarna. Och därför hamnar också de verkligt kreativa människor ofta utanför sociala gemenskaper, både i skolan och arbetslivet.

En studie från University of Pennsylvania visar till exempel att nästan alla reagerar negativt när de ställs inför kreativa idéer – till och med de som uttryckligen säger sig vara på jakt efter kreativitet.

Chefer som eftersträvar kreativitet på riktigt måste alltså se bortom sin egen rädsla för det obekväma. Och kanske sluta oroa sig så mycket. Verkligt kreativa medarbetare bryr sig ändå inte om vad chefen säger. De kommer ihärdigt fortsätta att kämpa för sina idéer, oavsett vilka hinder som ställs i deras väg.

Läs också: Inside the box – people don't actually like creativity.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

hallatal
Kommunikation

Experten: 10 tips för att göra succé som talare

Tidningen Chef på plats under Web Summit i Lissabon.

Christina Forsberg, CSN. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + CSN

Christina Forsberg: CSN möjliggör drömmar

Studiestödet måste säkras – för nya generationer, längre arbetsliv och ständigt lärande. CSN:s generaldirektör Christina Forsberg berättar om hur hon leder arbetet med att möjliggöra livsdrömmar.

robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

trovardighet
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
mia1
Kommunikation

Mia Törnblom: Min feedback blev för brutal

"Jag hann hejda mitt ego, förbannade mig själv för att jag varit hänsynslös och skapat stress hos henne", skriver Mia Törnblom om att ge feedback.
tholin-henrik_sandstrom2
Annonssamarbete Chef + Simployer (Tholin & Larsson)

3 frågor som avslöjar hål i en kompetensstrategi

Kompetensbrist är en växande dold kostnad i svenska företag. Hög tid att skaffa kontroll över situationen. Att ställa tre frågor är en bra början
dissarpp1
Kommunikation

Därför har Amazon-vd:n förbjudit Powerpoints

Är du en förespråkare av Powerpoint-presentationer?
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden