Cissi Elwin: ”Är mellan halleluja – och oro!”

Cissi Elwin inspireras av att fler börjar jobba agilt – men har en oro för en backlash där företag gör om för att nå kortsiktiga vinster. Det skriver hon om i sin nya krönika.

För tre år sen blev Erik Ringertz, vd på it-konsultbolaget Netlight, Årets Chef. Han fick priset för sitt sätt att leda som, enligt motiveringen, lät oss ”ana morgondagens chefskap redan i dag”.

Han pratade om extremdelegering, att de som jobbade närmast kunderna också skulle ha mest att säga till om. Han såg sig som en gängledare, där medarbetarna såväl som kunderna var en del av samma rörelse och delade värderingar. Detta hade gjort Netlight till ett av de mest lönsamma företagen i sin bransch med en årlig tillväxt på 30–40 procent och en vinstmarginal på 30 procent.

Sedan dess har han fått en mängd efterföljare. Agilt ledarskap är ordet för dagen.

(Om du vill veta det senaste om agilt ledarskap har vi sammanfattat den utmärkta boken Det agila företaget av Lennart Francke och Göran Nilsson, som en Chefbok, fritt tillgänglig i biblioteket för alla prenumeranter på Chefboken).

Jag var på ett intressant frukostmöte nyligen där ett gäng tidigare telekom-chefer nu startat en organisation som de kallar för ”Good-accelerator” där de tillsammans med andra vill bygga en plattform med bevis för att detta nya ledarskap både är hållbarare och mer lönsamt. Deras manifest lyder:

Vi tror att framtidens vinnare är organisationer där:

  • Starkt syfte och vision driver oss.
  • Snabb förändring och innovation är
    naturligt.
  • Människor frigör hela sin potential.

 

Publiken var entusiastisk och väldigt överens. Det var lite halleluja-känsla i rummet. Men jag satt bredvid en man som när vi skulle samtala två och två såg bekymrad ut.

Jag vill inte sabba den fina stämningen, sa han, men jag har just varit inne i två processer i stora, börsnoterade företag där vi har försökt införa ett mer agilt sätt att jobba, men där ägarna slagit bakut och tvingat oss att återinföra mer kontroll och budgetstyrning.

Jag kände en ilning av den gnagande oro jag burit på senaste tiden, att det känns som om en backlash är på väg. Även om det finns stöd i forskningen för att ledarskap som bygger på tillit till medarbetarnas eget driv och ökat fokus på kunderna ger långsiktigt lönsammare företag och är bättre anpassat till en mer snabbrörlig och konkurrensutsatt marknad, sätter ängsliga ägare käppar i hjulet.

När vinsten på kort sikt är det viktigaste är det lätt att gå tillbaka till ett kontrollsystem, menar Lennart Francke och Göran Nilsson i sin bok.

Swedbanks vd Birgitte Bonnesen kommenterar i Svenska Dagbladet att banken trots ett enormt stort missnöje bland sina kunder når rekordresultat:

”Det är bara en tidsfråga innan kundernas missnöje börjar påverka lönsamheten. Kunderna måste gilla oss, annars kommer vi inte att överleva.”

Detsamma gäller medarbetarna. Så kanske kommer ägarna också om ett tag att förstå det som allt fler chefer har insett; vi måste göra om våra organisationer och vårt sätt att leda i grunden.

/Cissi Elwin

Jag applåderar just nu:

Miniserien Big little lies på HBO är bland det mest välgjorda och snygga jag sett på länge. Den perfekta ytan i de överdådigt lyxiga villorna i en idyllisk kuststad i Kalifornien döljer bråddjup av svärta.

Hela serien kretsar kring ett gäng medelålders mammor med bl a Reese Witherspoon och Nicole Kidman i huvudrollerna och Alexander Skarsgård i en skrämmande tolkning av en man som betraktas som den mest kärleksfulla och omtänksamma make och pappa man kan tänka sig, men som visar sig ha helt andra sidor när dörrarna stängts. Och genom hela serien dånar havet in. Missa inte!

Relaterade artiklar

siriwikanderhelbild1800-1680x945-1024x576
Krönikor

Siri Wikander: ”Därför behövs ett högre syfte”

I höstas pratade alla om hybrida arbetsplatser, nu pratar alla återigen om bristen på arbetskraft. Det är inte så konstigt. I en tid av tillväxt, råvarubrist, leveransutmaningar och inflation samt långvarig brist på kompetens blir frågan om att hitta och behålla medarbetare viktigare än någonsin, skriver Chefs webbkrönikör Siri Wikander.

Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, erbjuder sina medarbetare förmånscyklar. Foto: Nils Petter Nilsson
Annonssamarbete Chef + Bikelease

”Förmånscykel ger gladare medarbetare”

För två år sedan valde Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, att erbjuda alla medarbetare förmånscyklar. ”Det är ett prisvärt sätt att förbättra folkhälsan och få gladare medarbetare”, säger han. Från och med den första januari är det dessutom ännu billigare med förmånscykel.
Bild på Chefs chefredaktör Nisha Besara.
Krönikor

Nisha Besara: "Allt börjar inte från noll"

I sin första krönika skriver Chefs nya Chefredaktör Nisha Besara om hur hon ser på den roll hon nu tar sig an. ”När jag klev in i den här rollen för några veckor sedan så började allt inte från noll helt enkelt – det finns en hel historia att ta hänsyn till. Jag har aldrig riktigt förstått mig på chefer som tror att de omedelbart vet bäst”.

Per Grankvist.
Krönikor

Per Grankvist: ”Drivs du av lust eller Luther?”

”Insikten av att jag bärs framåt av min nyfikenhet var så stark att jag efter det känt ett släktskap med alla som beskriver att de mött Gud. Min vetgirighet är samtidigt både min välsignelse och min förbannelse”, skriver Per Grankvist i en krönika.

Linda Waxin.
Krönikor

Linda Waxin: ”Tack och förlåt!”

Att vara chef är att råda över resultat, men mest av allt är det att rodda med människor. En god idé efter ett helt år som chef brukar därför ofta vara att begrunda ett förlåt, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.

Per Grankvist.
Krönikor

Per Grankvist: ”Hur mycket Napoleon är du?”

Jag har lärt mig att den bästa metoden är att se samarbete som en process, inte en attityd. Vissa delar av processen är öppna, andra är stängda. En chef måste vara vara tydlig med när man välkomnar inspel och när man inte gör det, skriver Per Grankvist i sin nya krönika.

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
Cissi Elwin.
Krönikor

Cissi Elwin: ”Mer kärlek åt chefen!”

”Är det Netflix fel att chefer inte ligger? Efter en lång dag av jobb och familjebestyr är det så enkelt att sätta sig i soffan och bli underhållen av fantastiskt berättade historier. Vi låter oss matas och dåsar bort medan våra verkliga relationer sakta tynar av”, skriver Chefs Cissi Elwin i en krönika.