Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Snacka dig till toppen

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

Prata mycket och du skall bli mäktig. Så kan man sammanfatta en ny avhandling i fysik som faktiskt bevisar att man kan prata sig uppåt i karriären.

Genom att hålla dig framme i ditt personliga nätverk och prata mycket med alla får du en central roll. Du blir då en attraktiv kontakt och får lätt nya kontakter. Därmed ökar du möjligheterna att få tillgång till färsk information.

När det gäller affärer blir de personliga kontakterna avgörande för att lyckas. Det konstaterar fysikern Martin Rosvall, Umeå universitet, i en ny avhandling.

Han har tagit fram en modell som visar att det är möjligt att snacka sig till toppen. Och mellanchefer har en extra bra utgångspunkt för att lyckas.

”Just mellanchefer sitter centralt positionerade i ett företags personnätverk. Utmaningen blir därför att utnyttja möjligheten att ha många länkar. Det kan bara göras genom att kommunicera mycket. Prata och lyssna för att skapa dig en bild av nätverket bortom de närmaste kontakterna. Sträva efter att veta vem som är bra på vad”, säger Martin Rosvall.

Motsatsen är när mellanchefen blir en flaskhals för kommunikationen.

”Information är en handelsvara och den måste vara färsk för att vara intressant. Det du får från någon ger du till någon annan och ser till att priset inte hinner falla när den befinner sig hos dig. I samma veva kommer du att lära dig vem som har bäst tillgång på information av dina kontakter”, säger Martin Rosvall.

Han är inte ensam om att konstatera att ett socialt kapital, alltså att ha rätt sorts kontakter, är avgörande för att få ett bra jobb. Alireza Behtoui har precis slagit fast samma sak i avhandlingen ”Unequal opportunities”. Och Per-Olof Eriksson, psykolog och karriärcoach på Triolog, håller med de båda forskarna. Han konstaterar att kommunikation, och då både prata och lyssna, är A och O i allt mänskligt relaterande.

”För mig blir det då tämligen självklart att det också kan vara en god väg för att komma vidare i karriären. Sedan får man naturligtvis ransonera sig lite grann, ha lite känsla för när och hur man kommunicerar så att man inte uppfattas som en outhärdlig glappkäft. För det gynnar vare sig karriär eller annan samvaro”, säger Per-Olof Eriksson.

 

 Så pratar du dig uppåt
Första trappsteget. Den som pratar och lyssnar mycket får en god bild av nätverket och vet var hon ska vända sig i olika frågor.

Andra trappsteget. För att komma åt ännu färskare information måste hon hitta genvägar i nätverket. Genom att fråga vem kontakten fått informationen från hittar hon genvägar direkt till kontaktens kontakt.

Tredje trappsteget. När steget är taget och informationen blir ännu färskare så kommer de flesta i omgivningen att bli intresserade. De kommer att göra genvägar till henne. Resultatet är, förutsatt att hon fortsätter att kommunicera mycket också med de nya kontakterna, att hon får tillgång till ännu färskare information. Det blir en positiv spiral.

Catharina Nordlund

Ur Chef nr 12/2006.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden