2013-10-cb-finding-the-next-steve-jobs

”Finding the next Steve Jobs”, Nolan Bushnell

Talanger är hårdvaluta för framtidens ledare. Ataris grundare Nolan Bushnell har samlat drygt fyrtio års erfarenhet av att attrahera kreativa medarbetare i 51 punkter.

Nyhet! Lyssna eller läs i Chefboken-appen

Du har väl inte missat nya Chefboken-appen? Appen ingår i din Chefboken-prenumeration och gör det enklare att läsa och lyssna, oavsett var du är. Du kan ladda ned ljudfiler för offlinelyssning och spara böcker i ditt personliga bibliotek. Det är enkelt att komma igång: Ladda ned appen ”Chefboken” i App Store eller Google Play – du loggar in precis som på Chef.se.
Läs mer om Chefboken-appen här.

”Finding the next Steve Jobs”

Titel: Finding the next Steve Jobs – how to find, keep and nurture talent.

Förlag: Simon & Schuster.

Utgiven: 2013.

Antal sidor: 228.

Författare: Nolan Bushnell tillsammans med Gene Stone.

Språk: Engelska.

Författarfakta: Nolan Bushnell är teknikpionjär, ingenjör och entreprenör. Han har sedan 1970-talet startat ett tjugotal företag. Mest känt är spelföretaget Atari. Bushnell kallas ofta för dataspelsindustrins fader.

Typ av bok: Om hur man kan locka kreativa medarbetare. Men också om hur man skapar en miljö som gör att de vill stanna och utvecklas.

Kan användas som: Tips hur du kan lyckas få de mest egensinniga och bångstyriga medarbetarna att vilja jobba för dig.

Bokens innehåll: Skriven av en åldrad, men fortfarande vital entreprenör som under 40 år har fått människor att bli mer kreativa och skapa framgångsrika team och affärsidéer. En av de största talangerna han jobbat med är Steve Jobs. Boken handlar om att attrahera den moderna medarbetaren och är uppdelad i 51 punkter.

Skriven för: Egentligen främst för entreprenören, men passar bra för alla som är intresserade av ”talent management”.

Bokens viktigaste budskap: Chefens roll är att uppmuntra självständighet, inte att komma med alla idéerna. Chefen ska vara lite av en hejarklacksledare.

Året 1980 arrangerande Nolan Bushnell en stor fest i sitt 1 500 kvadrat stora nyköpta hus i Paris. Vänner, kolleger från hans företag Chuck E. Cheese’s och före detta arbetskamrater bjöds in till festen.

En av dem som kom var Steve Jobs, Nolan Bushnells gamla medarbetare från Atari.

Steve Jobs nya företag Apple hade börjat gå bra och även om Nolan Bushnell hade tackat nej till delägarskap, så hade han ändå del i Apples framgångar: nästan alla delar från de första Appledatorerna kom från Atari.

Borde skriva en bok

Dagen efter festen ägnade Nolan Bushnell och Steve Jobs åt att prata. Jobs var bekymrad över sitt företags produkter, att de inte var tillräckligt innovativa.

”Hur i hela friden gör du för att komma på nästa stora grej?” frågade han Nolan Bushnell.

”Var öppen för allt som pågår men också för att tillämpa det”, fick han till svar.

Steve Jobs suckade.

”Alla förväntar sig att det är jag som ska komma med alla idéer. Men det är inte så man bygger ett starkt företag”, sade han.

”Innovation är utveckling. Men innovation måste komma från hela organisationens gemensamma briljans, inte bara från den som leder den”, menade Nolan Bushnell.

Samtalet ledde till en rad förslag, som Steve Jobs skrev ner.

Nolan Bushnell tänkte att han borde göra samma sak. Och kanske skriva en bok om dem.

Pongar i stället för regler

I den här boken, som 33 år senare ser dagens ljus, har han valt att dela upp sina tankar i 51 korta kapitel, vart och ett utformat som ett tips.

Han kallar dem ”pongar” i stället för regler. Pong var namnet på Ataris första succé, ett enkelt spel som för tankarna till tennis, och har blivit kult inom spelvärlden.

För Nolan Bushnell är en pong ett råd som tillämpas där det verkligen behövs, till skillnad från regeln, som är statisk. En pong anpassar sig till situationen.

1. Din arbetsplats är en annons. Ataris lobby var full av spel där vem som helst kunde komma in och spela. Dessutom var den dekorerad med stigar och ormbunkar, vilket fick den att framstå som en djungel, inte ett företag.

Att skapa en miljö som var rolig och inbjudande och som det talades om var viktigt.

Av samma orsak bjöds det varje fredag till fest på Ataris kontor, dit medarbetare, vänner och även potentiella framtida medarbetare välkomnades. Dessa fester blev synonyma med företagets kultur.

Lärdom: Gör organisationen till sin egen reklampelare och skapa ett kreativt ekosystem dit kreativa människor lockas.

2. Inför flexibla pongar. Steve Jobs ville kunna övernatta på jobbet, annars tänkte han sluta. Hans polare Steve Wozniak ställde samma krav. Men det var mot reglerna, eftersom det kontoret hade ett larm som aktiverades på natten.

Nolan Bushnell och hans kolleger beslöt sig för att ge vika och ta bort regeln. Detta skapade frihet för företagets medarbetare att jobba när de ville. Allt fler tog med sig futoner till arbetet. Kreativiteten flödade.

Lärdom: Flexibel tillämpning av regler stimulerar kreativiteten.

3. Kreativ reklam. Det spelar ingen roll vilka ord som används. De flesta jobbannonser ser likadana ut, menar Nolan Bushnell.

Att nå de största talangerna är svårt. Liksom att sticka ut. Men gör hellre en konstig, rentav amatörmässig video, en lekfull hemsida eller ett knasigt budskap.

Lärdom: Jobbannonsen måste inte vara bra. Men den måste vara rolig (Nolan Bushnells förslag: Visa upp en bild på en golden retriever och hävda att det är den senast anställda).

4. Leta efter passion. Steve Jobs hade bara en hastighet: full fart. Därför anställdes han av Atari. En chef kan lära människor sin organisations arbetsmetoder, men inte att vara passionerade.

Lärdom: Passion syns i ögonen, menar Nolan Bushnell. Dessutom: passionerade personer talar hellre om idéer än om sina erfarenheter.

5. Ignorera cv. Steve Jobs slutförde inte college. Inte heller Steve Wozniak. Eller Bill Gates. Eller Mark Zuckerberg. Alltså, se längre än till rekrytens cv.

Vid anställningsintervjuer brukar Nolan Bushnell fråga hur många kilo ris som äts i Kina per år. Inte för att han vet svaret själv, utan för att höra hur personen är som problemlösare.

Lärdom: Testa rekrytens intelligens i stället för att se till vilken utbildning den har.

6. Fråga efter hobby. Upptäck kreativ passion genom att fråga vad kandidaten gör på fritiden.

Lärdom: En hobby är ett tecken på kreativitet eller passion, men också på att hon eller han konstant utvecklar sin kunskap.

7. Medarbetarna är resurser. Använd medarbetarna som resurs för att hitta nya medarbetare. Alla har en lista över coola, kreativa människor i sitt nätverk som de vill jobba med.

Lärdom: Ta hjälp av dina medarbetare. Delegera!

8. Undvik klonerna. Vikten av mångfald framhävs ofta. Men sällan tas hänsyn till den kreativa mångfalden. Olika kön, etnisk tillhörighet, religion eller sexuell läggning spelar ingen roll om alla har gått på samma skola, följer samma trender eller klär sig likadant.

Lärdom: Att rekrytera en kreatör handlar om att omfamna risk, inte att lindra den.

9. Anlita de motbjudande. De arroganta och motbjudande medarbetarna kan vara en tillgång. Som till exempel Nolan Bushnells påhittade medarbetare George. Han vill inte gå på lunch med dig och han himlar med ögonen när du berättar om dina intressen, eftersom han tycker att hans egna är mycket bättre.

Så var Steve Jobs. Han visste inte bara att han alltid hade rätt, han var beredd att gå lite längre än någon annan för att visa det.

Lärdom: Kanske har alla kreativ potential, men bara de arroganta är självsäkra nog att tvinga på andra sina kreativa idéer.

10. Hitta de mobbade. Många kreativa människor har en bakgrund som utfrysta, eftersom de betraktats som annorlunda.

Lärdom: Den som har lärt sig att hantera ett utanförskap har också kraften att stå emot att få sina idéer motarbetade. Fråga rekryten hur den upplevde sin uppväxt.

11. Anlita de galna. Nolan Bushnell har alltid fått höra hur galen han är. När han skulle starta Atari skakade folk på huvudet. Spela spel på en dator? Löjligt! När Steve Jobs presenterade sina tankar på musikspelaren iPod skakade folk på huvudet.

Lärdom: Utan åtminstone ett par medarbetare som – jämfört med normen – framstår som galna blir inte din organisation kreativ.

12. Fråga om böcker. De som är nyfikna och passionerade läser böcker. De som är apatiska och likgiltiga gör det inte. Det anser i varje fall Nolan Bushnell.

Lärdom: Ett av de bästa sätten att hitta kreativa personer är att fråga vilka böcker de gillar. Vilka böcker de läser spelar ingen roll. Bara läsintresset finns.

13. Leta efter smygarna. De där människorna som smyger fram till dig efter att du har hållit ett föredrag för att ställa frågor eller som bara stannar dig för att uttrycka sin uppskattning – ta dig tid att prata med dem. Nolan Bushnell har anställt flera sådana personer.

Lärdom: De som dröjer sig kvar är de som har köpt det du säger – och ert varumärke.

14. Segla en båt. Nolan Bushnell bjuder gärna kandidater på en tur i sin segelbåt. Där har alla tydliga roller. En styr, en vaktar, en sätter segel och så vidare. Men om något går fel så rycker alla in och hjälper till.

Lärdom: Oavsett du seglar eller ej; låt kandidaten testa din hobby, se om den vågar testa och kan hantera de situationer som uppstår.

15. Finkamma Twitter. Läs Twitter slumpvis. Börja följa dem som du tycker säger något originellt eller smart kring ämnen som du är intresserad av. Kanske blir de dina framtida medarbetare.

Lärdom: Undersök sådant som du inte nödvändigtvis letar efter.

16. Besök kreativa samlingsplatser. Kreativa människor dras till kreativa människor. Därför besöker Nolan Bushnell hackarkonferenser, idékonferenser och branschträffar för att få vidga sina vyer.

Lärdom: Ta dig ut från kontoret. Åk ut och lyssna. Kanske hittar du nya idéer, kanske hittar du dina nya medarbetare.

17. Leta framför näsan. De mest kreativa människorna har inte nödvändigtvis de mest kreativa jobben. De kanske bara inte har hittat rätt ännu.

För Nolan Bushnell blev servitrisen en marknadsansvarig och försäljaren ansvarig för kundservice.

Men titta också till din egen omgivning; berätta om dina problem för någon på ekonomi- eller försäljningsavdelningen eller i receptionen. Du kan få helt nya perspektiv i utbyte. Och kanske upptäcka att någon arbetar på fel plats.

Lärdom: Var uppmärksam på de människor du möter. Det är inte säkert att dina medarbetare befinner sig på rätt plats.

18. Varning för posörer. Affärsvärlden är full av posörer. De är smarta nog att ta reda på vad du vill höra och sedan säga exakt det. Posörens främsta egenskap är bluffen.

Lärdom: Avslöja bluffen genom att ställa frågor där kandidaten tvingas ta ställning eller göra en bedömning.

19. Ställ konstiga frågor. Vill du anställa intressanta människor ska du ställa oväntade frågor, konstiga frågor, till synes slumpvisa frågor. Nolan Bushnells favoritfråga? ”Har du någonsin ägnat dig åt rörmokeri?”

Lärdom: Tvinga fram svar där kandidaten visar hur den reagerar och tänker. Frågorna behöver inte ens vara svarbara. Överraska, se reaktionen!

20. Djupintervjua. Låt inte rekryten slippa undan; gräv djupare i hans eller hennes svar i stället för att hasta vidare till nästa fråga.

Fråga efter detaljer från tidigare erfarenheter. Vad bidrog du med, vilka av dina idéer skilde sig från de andras, hur tänkte du?

Lärdom: Var besvärlig, gräv djupt!

21. Fira! Hur håller du medarbetarna glada? Genom att se till att skapa lycka! Och hur gör man enklast det? Genom att arrangera en fest! Ataris regelbundna fredagsfester bidrog till att företaget tog sig själv på lite mindre allvar, att kommunikationen mellan med-arbetare blev enklare och innebar en plattform för idéer att utbytas på.

Lärdom: Skapa glädje!

22. Inför ett visst mått av anarki. Ju mer horisontell organisation, desto färre steg mellan den högsta chefen och kreatören. Fester är utmärkta hierarkiutjämnare. Där tillåts även assistenter, vaktmästare och deltidsarbetande att bidra med idéer.

Lärdom: Skapa en atmosfär där vem som helst kan prata med vem som helst.

23. Länge leve upptågen. Uppmuntra skämt och practical jokes. Humor och förmågan att skratta åt sig själv är viktig på en arbetsplats.

Lärdom: Pompösa och pretentiösa människor tar inga risker, de är inte kreativa.

24. Stäng av! Ibland ställer sig pappersarbete, logistik och hierarkier i vägen för fokus och kreativitet. I synnerhet i växande företag.

Lärdom: Skapa en särskild, avskild, miljö där till exempel en projektgrupp med hög självständighet får jobba i fred.

25. Främja ärlighet. Se till att alla som på något sätt har arbetat med en idé får förknippas med den, inte bara den som bär ansvaret.

Lärdom: Uppmärksamma alla som bidrar till ett projekt. Glöm inte bort någon.

26. Isolera. Ett team byggs genom kommunikation. Och ibland måste du hjälpa kommunikationen på traven. De som umgås tätt och länge börjar prata, oavsett de vill det eller ej.

Ataris medarbetare fick åka iväg på kreativa sessioner över flera dagar, till platser där teamet inte kunde distraheras – eller smita.

Lärdom: Alla kan upprätthålla en fasad under en timme i ett konferensrum, men få kan göra det efter tre dagar i en isolerad miljö.

27. Försvara de dåliga idéerna. På Atari brukade Nolan Bushnell be sina medarbetare att rangordna de idéer som nämnts vid ett möte, från bra till dålig. Sedan tog han de sämsta och sade ”anta att vi var begränsade till att bara jobba med de här under det kommande halvåret, vad skulle vi göra för att få dem att fungera?”. Det tvingade medarbetarna att lista ut vad som är bra med en idé i stället för att koncentrera sig på vad som är fel.

Lärdom: Trigga medarbetarnas kreativa instinkter, i stället för de negativa.

28. Hylla misslyckanden. En av Apples första datorer, Lisa, blev ett fiasko. Ingen gillade den. Men Apples lärdomar lade grunden för nästa produkt, Mac. Och ja, den gick det ganska bra för.

Lärdom: Acceptera misslyckanden. Att vara rädd för misslyckanden skapar en organisation som säger nej till alla idéer. Men få misslyckanden är totala.

29. Kräv risk. Genom att inleda projekt som inte nödvändigtvis kommer att generera framgång skapar du ett hälsosamt klimat för risktagande.

Lärdom: Att anställa en Steve Jobs var en risk. Väldigt få företag skulle göra det i dag. Han var en dåligt klädd knäppskalle. Men en dåligt klädd knäppskalle kan ge ditt företag det högsta börsvärdet i världen.

30. Belöna kalkoner. Även de riktigt usla idéerna förtjänar att uppmärksammas, menar Nolan Bushnell. Att skratta åt och uppmärksamma misstagen kan ta udden av dem.

På Chuck E. Cheeses’s delades Kalkonpriset ut till de anställda som haft den sämsta idén.

Lärdom: Tillåts medarbetarna att skratta åt de dåliga idéerna blir det lite mindre läskigt att misslyckas.

31. Behandla dina medarbetare som vuxna. Vad borde ledarskap handla om? Att behandla medarbetare som vuxna och hjälpa dem att omsätta sina intressanta, riskfulla och potentiellt värdefulla projekt i praktiken.

Lärdom: ”En bra chef är som en bra hejarklacksledare för vuxna”, enligt Nolan Bushnell.

32. Skapa en kreativ kedja. Kreativa idéer slår inte ner som blixten. De utvecklas gradvis, steg-för-steg, i processer för analys och lösning. En organisation måste få goda idéer att förverkligas i stället för att kvävas.

Undersök hur kreativa idéer bubblar från botten till toppen av er organisation.

Lärdom: Steve Jobs var själv inte överdrivet kreativ, men han var extremt öppen för kreativitet och ständigt villig att ta risker.

33. Mentor. Ett vanligt problem för dem som jobbar kreativt är att få personer i deras omgivning förstår vad de håller på med. De ägnar sig åt saker som är annorlunda, innovativa och nya. En mentors roll är att få medarbetaren att känna sig lite mindre ensam.

Steve Jobs besökte inte Nolan Bushnell i Paris för att få idéer. Han ville stämma av sina tankar och få lite uppskattning för dem, hur udda de än verkade vara.

Lärdom: Mentorn behöver inte alltid förstå exakt vad personen arbetar med, men ska vara beredd att kämpa för dennes rätt att göra det.

34. Skapa en kreativ miljö.

Lärdom: Låt dina medarbetare vara med och utforma den miljö de verkar och skapar i.

35. Utse en demodag. Ett bra sätt att undvika missade deadlines är demodagen. Det är en ”mjuk” deadline, en tidpunkt då idéerna ska vara klara att presenteras internt. Ibland kan det vara en påhittad orsak – ”en distributör från Kina ska komma på besök”, till exempel – för att få saker gjorda i tid.

Lärdom: Det är först när ett kreativt projekt närmar sig sitt slut som du ser detaljerna och förstår vad som saknas. Demodagen ger dig ytterligare tid att slipa dem.

36. Ladda i förväg. Tala om för de kreativa vad som kommer att hända härnäst. Då börjar de förbereda sig och samla intryck, även om de för tillfället befinner sig i ett helt annat projekt.

Lärdom: Den kreativa börjar arbeta i samma ögonblick som du berättar om uppdraget.

37. Uppmuntra dem med koncentrationssvårigheter. Många kreativa lider av koncentrationssvårigheter. De blir uttråkade om de jobbar med enbart ett projekt i taget. Får de jobba i flera projekt parallellt känner de sig mindre begränsade.

Lärdom: De flesta chefer hanterar dessa frenetiskt kreativa personer genom att försöka få dem fokuserade på ett projekt. Men det är fel. De kan rentav hinna slutföra flera projekt på samma tid som ett.

38. Lär dig att prata kreativt. Vill du få de kreativa att jobba hårt, lär dig att prata deras språk, förstå deras värld och var nyfiken. Du måste inte kunna allt, men du bör kunna ställa bra frågor.

Chefen som blir student, som vill lyssna och lära, får den kreativa medarbetarens respekt.

Lärdom: Det är lätt att tycka om dem som använder sin makt åt att lyssna och lära.

39. Neutralisera nej-sägarna. På Atari var ordet nej förbjudet. Genom att försöka få nej-sägarna att förklara sig, att tillåta dem att tänka hur projektet skulle kunna genomföras bättre, försökte Bushnell förvandla deras motstånd till entusiasm.

Lärdom: För att öka kreativiteten måste du minska antalet sätt som en organisation kan säga nej. Lär dig ett sätt att uttala ”nej” som ”ja”. För att öka kreativiteten måste du minska antalet sätt som en organisation kan säga nej.

40. Skriv ner protesterna. Många tror att de måste säga något då en ny idé presenteras och de flesta känner sig då mer bekväma med att kritisera än att hylla.

Lärdom: Be kritikerna skriva ner sina tankar. En noggrant nedtecknad analys kräver mer eftertanke än vad en muntlig gör. Ett skrivet svar ger större ansvarskänsla, det känns bindande.

41. Gör något för de rika. Det var endast de rika som hade råd med de första telefonerna, flygplanen, bilarna och datorerna. För att få pengarna tillbaka, skapa produkter som vänder sig till dem som har mycket pengar.

Lärdom: Sikta högt!

42. Ducka för processer. Nej, den fria kreativiteten och regler går inte alltid hand i hand. Den vanliga kostnaden för att tillämpa processer brukar vara förlusten av kreativitet och fart. Processer är mest till för processernas skull, menar Bushnell.

Lärdom: Fråga dig själv: på vilket sätt bidrar den här processen till att vi ökar hastigheten i vår verksamhet?

43. Ta de kreativa till kreativa platser. Om du pratar och promenerar samtidigt så är sannolikheten hög att du ska komma på idéer.

Nolan Bushnell brukar ta sina medarbetare till stranden, skidbacken eller ut i sin segelbåt.

Lärdom: Tvinga inte dina medarbetare att tillbringa all sin tid vid skrivbordet.

44. Tillåt leksaker.

Lärdom: Leksaker och spel ger oss tillgång till delar av hjärnan som vanligtvis stängs av i vuxen ålder och kan hjälpa till att förverkliga de idéer som bubblar upp.

45. Förändra varje dag, varje timme. Förändring skapar nya tankar. Nya rutiner skapar pigga sinnen. Skaka därför om dina medarbetare. Få deras hjärnor att arbeta på så många olika sätt som möjligt.

Lärdom: Uppmana medarbetarna att ta nya vägar till jobbet, besöka platser de inte varit på tidigare, lägga till nya ord i sin vokabulär. Ju större förändring, desto större skillnad.

46. Kasta tärningen. Svårt att få tråkiga saker gjorda? Använd tärningen. Gör en att-göra-lista, numrera göromålen från 1 till 12, slå med två -tärningar och gör sedan den uppgift vars nummer tärningarna visar.

Lärdom: Låt slumpen bestämma så ignorerar du din egen vilja och kan få surdegar gjorda.

47. Ta en slumpvis promenad genom Wikipedia. Att låta tankarna ströva fritt stimulerar kreativiteten. Nolan Bushnell brukar inspirera tanken genom att planlöst kasta sig in på Wikipedia, den nätbaserade encyklopedin som skapas av användarna själva, och med hjälp av länkar leta sig vidare.

Lärdom: Börja exempelvis att leta efter abstrakt konst, låt dig lotsas vidare till ett visuellt språk som du aldrig tidigare hört talas om innan du till slut landar inom gestaltpsykologin.

48. Lita inte på revisorerna. Kreativitet intresserar inte dem som jobbar med redovisning.

Lärdom: Lär dina revisorer att förstå att:

1) alla nya projekt är riskfyllda,

2) de måste vänja sig vid det och

3) det går att testa och minimera riskerna.

49. Slumpvis semester. Framgångsrika projekt = många övertidstimmar. Det är inte ovanligt. Men den som jobbar för hårt blir trött, gör misstag och tappar förmågan att skilja stora problem från små. Ge medarbetarna ledigt.

Lärdom: Stäng till exempel kontoret på måndagen efter en mässa.

50. Byt uppgifter med varandra! Ett år tvingades Atari använda all sin personal till produktionen inför julhandeln. De förde med sig åtminstone 150 nya idéer om hur produktionen kunde effektiviseras.

Lärdom: Låt kreatörerna följa med säljarna ut på fältet. Bjud in revisorerna till ert idémöte. Om inte bytet leder till nya idéer så leder det åtminstone till ökad respekt för varandra.

51. Gå och lägg dig. Människan bör sova mellan sju och nio timmar om dygnet. Men vad säger att vi måste sova allt i ett svep? Inget, menar Bushnell. En kort tupplur på eftermiddagen ökar produktiviteten och tankeförmågan hos alla, menar han. Steve Jobs tog ofta tupplurar på jobbet.

Lärdom: En tupplur bör vara mellan fem minuter och tjugo minuter.

Till sist

Så. Om du kan hantera företagets byråkrati, strömlinjeforma den kreativa kedjan, belöna kreativitet, neka nej-sägarna makt, fira, och leka med leksaker så kan du mycket väl ha skapat en arbetsplats som odlar kreativitet.

I sådana fall kanske nästa Steve Jobs redan är på väg att söka jobb hos dig.

Läs Chefboken i pdf-format:

Dags att logga in för fortsatt läsning!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som Chefboken-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

3 nr Chefboken
199 kr
Värde: 748 kr
Chefboken
Ny sammanfattning av aktuell ledarskapsbok varje månad
Digitalt bibliotek
Tillgång till över 100 titlar sammanfattade
Rabatt på Adlibris
Rabatt på månadens bok i sin helhet
Chefboken
Ny sammanfattning av aktuell ledarskapsbok varje månad
Digitalt bibliotek
Tillgång till över 100 titlar sammanfattade
Rabatt på Adlibris
Rabatt på månadens bok i sin helhet