Bibeln som styr

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Trots att det har gått nästan 30 år sedan Riv pyramiderna! lever boken som om den nyss lämnat tryckeriet för första gången. Den är självskriven på listor över de mest inflytelserika ledarskapsböckerna, den används som studiematerial vid Harvard och den har vid det här laget översatts till 22 språk.

Ständigt nytryckt, ständigt aktuell.

I Kairos Futures undersökning inför Kompetensgalan säger 48 procent att den har påverkat dem.

Vad är det som har gjort att den fått så lång livslängd?
”Vad boken handlar om är att skapa konkurrenskraft, långsiktig lönsamhet och utveckling i ett företag. Det illustrerar hur du ska jobba i en konkurrensmiljö. Det var ju inte något vi hade, flyget var reglerat, så vi fick skapa det själva. På så sätt är den mycket mer giltig i dag, med kriserna i ekonomin, kortsiktigheten i de finansiella resultaten, pressen att visa bra kvartals­resultat snarare än långsiktiga utveck­lingsmål. Vi har tappat bort, i själen, kund­nyttans betydelse för företagets fram­­gång”, säger Jan Carlzon.

Men hur kunde ditt budskap få ett sådant kraftigt genomslag?

”Jag ledde en ganska unik eller ovanlig omdirigering av ett företag. Vi gick från att vara ett tekniskt till ett affärsdrivande företag. Jag var nog en av många andra som gjorde det, men jag var en av dem som tydligast uttryckte det affärsmässiga ledarskapet. Att leda mot målet blev vida omtalat. Det fanns inte ett företag som inte kopierade Carlzons lilla röda, den infobroschyr som alla medarbetare fick när vi skulle lansera vår nya affärsstrategi. Människor skulle skickas på kurs för att de skulle förstå sin betydelse.”

Vad var det egentligen med 1980-talet och ledarskapet? Vad var det ni gjorde?
”Ledarskapet blev tydligare, det blev mer sett, man blev hjältar. Från tid till annan kommer det ledare som vill driva en extremt kundvänlig utveckling av sin verksamhet, då blir de sedda. Det stora flertalet är väldigt bundna vid de inre verksamheterna.”

Vad får en chef ut av att läsa boken i dag?
”Ledaren måste ha en vision om vart den vill föra verksamheten i marknaden, inte någon annanstans. Hitta en strategi för hur man ska nå dit. Allt utgår från en kundgrupp. Utvecklingen och anpassningen till verksamheten utgår från den. Den som ska leda en sådan måste vara en god lyssnare, både inåt och utåt, och ha mod att lyssna och sedan bestämma och kräva att alla ska följa med. Det kräver ett tufft ledarskap. Det skapar energi och kraft, men kräver också att man skapar en förtroendefull miljö som gör att folk vågar ta ansvar. Att de får hög kreativitet och energi och kan verkligen på ett aktivt sätt driva företaget framåt. Den som inte har information kan inte ta ansvar, den som har kan inte undgå.”

Jämte dig har dagens chefer bland andra Fredrik Reinfeldt och Anders Borg som förebilder. Vilka likheter finns det mellan er?
”Är det något människor vill ha så är det trygghet. Anders Borg har blivit en trygghetssymbol i kristiden och på så sätt skapat respekt. Reinfeldt har utgått från människans situation och behov. Det enda syftet är att skapa kundnytta och därigenom bli lönsam. Uppdraget politiker har är att skapa nytta för medborgaren.”

Kommer det att talas om boken även när vi summerar nästa decennium av ledarskap?
”Inget talar för motsatsen. Det kommer nya upplagor i Kina vart tionde kvartal, det refereras till den hela tiden och den används i utbildningar. Det är lite konstigt, men det är som att den blir mer och mer aktuell för varje år.”

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden