Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Åtta styrelseproffs: ”Så här ska en vd vara 2016”

Det finns många åsikter om hur en god vd bör vara. Vi frågade åtta svenska styrelseproffs om vilka egenskaper de värdesätter högst. Det blev 10 punkter – har du vad som krävs?

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Linkedin

Sveriges styrelseproffs är tämligen eniga om vad som är viktigt för att rekrytera en ny vd: Rekrytera utifrån vad bolaget behöver just nu. Utifrån det gäller det att hitta en person med rätt egenskaper för att föra skeppet framåt. Men när Chef grävde lite till fanns det ändå en rad egenskaper (och några färdigheter) som är högt värderade när en vd ska tillsättas.

Denna artikel är framtagen av Chef i samarbete med

✔ 2,6 miljoner medlemmar i Sverige 
✔ 85 000 svenska företag 
✔ 13 000 öppna jobbtillfällen just nu 
✔ 21 000 standardiserade färdigheter 
✔ 8 500 svenska institutioner för högre utbildning 
✔ 10,9 miljoner konversationer i Sverige de senaste 90 dagarna
* Statistik från april 2016

Egenskaper och förmågor som styrelseproffsen efterfrågar hos en vd

1. Förmåga att både utmana och inspirera sin ledningsgrupp
2. Hög integritet, värderingsstyrd
3. Stark innovativ förmåga, entreprenöriell
4. God självkännedom
5. Människointresserad (social, utåtriktad och lyssnande samt god rekryterare)
6. Kommunikativ
7. Lägger ut ansvar utan att detaljstyra, ingjuter mod och har förmåga att driva medarbetare framåt. 
8. Affärsdriven med hög genomförandeförmåga (för verksamheten framåt, resultatorienterad, energifylld, målstyrd)
9. Situationsanpassad (ser och anpassar sig till omvärldens allt snabbare förändringar, ser var bolaget befinner sig och är på väg)
10. Pedagogisk och inspirerande

Sophia Bendz

”God självkännedom och stark integritet är viktigt tycker jag liksom modig, rättvis och visionär. Det är viktigt för att skapa förtroende och för att kunna kommunicera och inspirera sitt team för att förstå vart bolaget ska, varför det är viktigt och hur de alla spelar en viktig roll i hur de ska ta sig dit. Medarbetare som känner att de har en betydelsefull roll i hur de ska ta sig till det större målet kommer att känna större lust och mening, ha roligare på jobbet och därmed göra ett bättre jobb”, säger Sophia Bendz, styrelseledamot i Avanza Bank Holding, Norstedts Förlagsgrupp, Avanza Bank och Spirit Bird.

Helena Westin

”Förmågan att motivera medarbetare genom att bygga en stark kultur. Det finns forskning som visar att man genom att inte bara säga rätt saker utan genom att också agera får medarbetare att bli motiverade och engagerade och ge järnet. Många gör misstaget att de ska kunna och göra allt själva men den mest fantastiska vd:n leder bakifrån och får folk att känna vad som är rätt och fel utan att detaljstyra. Det handlar om att frigöra kraften så att medarbetarna själva vågar och vill”, säger Helena Westin, styrelseledamot i Cinnober Financial Technology, Spoon Publishing, Elk Production, Identity Works, QX Förlag, Elk Format, Elk Holding, RFSL Media & Info, Elk Entertainment och suppleant i Stockholm Media Week.

Cecilia Stegö Chilò

”Man måste först titta på vad det är för typ av företag och vd-roll som man pratar om. I små företag är det viktigt att vd:n har den entreprenöriella känslan för där handlar det främst om att utvidga grundaffären. I stora företag kan det lika mycket handla om att styra via ombud, hålla ihop organisationen samt att få den att fungera. Om man ska rekrytera en vd är det därför oerhört viktigt att utgå från bolagets position på dess egen utvecklingskurva. Under en viss period kan du till exempel behöva en vd som driver utvecklingen och sedan en som är skicklig på att konsolidera och förstärka”, säger Cecilia Stegö Chilò, styrelseordförande i Gotlands Bryggeri, styrelseledamot i SAAB, Spendrups Bryggeri, Investment AB Spiltan samt Bastängen i Opphem.

”Genomförandeförmåga, att personen har energi att genomföra sitt uppdrag. Det är också viktigt att förstå att varje människa har ett livshjul, att börja fråga hur de mår och sedan hur det går. En bra chef behöver inte vara bäst på alla delar i organisationen men hen behöver ha förståelse för de olika processerna samt ha en bra pedagogisk förmåga. Då är det lättare att få både organisation och kunder med sig. Det underlättar också om vd:n är inspirerande, utåtriktad och social”, säger Tony Cornelius, styrelseordförande i Consensus Sverige, TriaTech IT, Soleil IT Sweden, Orne Holding samt styrelseledamot i Kontract IS Services, Besterman Sweden, Impera Kommunikation, Honoris, Ergopop, 1000 Monkeys Holding.

Kia Orback Pettersson

”Det absolut viktigaste att utgå ifrån är vad bolaget behöver för vd nu och på ett par, tre års sikt. Att hitta en vd med rätt situationsanpassat ledarskap, alltså anpassat till förutsättningarna som väntar. Dessa ändrar sig i dag så snabbt att man måste återkomma till kravprofilen igen efter en tid, för att vara säker på att man fortfarande har den bästa vd:n för bolaget. Rätt situationsanpassat ledarskap är viktigare än en specifik egenskap”, säger Kia Orback Pettersson, styrelseordförande i Teracom Boxer Group, Svefa Holding, Svefa Aktiebolag, styrelseledamot i JM, Kungsleden, Odd Molly International samt suppleant i Johannesberg Golf, Konceptverkstan, Riksdalen Ugglum och Petterslott.

Hans von Uthmann

”En kombination av ett affärdriv och ett intresse för människor och kommunikation. Det är viktiga egenskaper som också går ihop med varandra. Han eller hon ska naturligtvis vara resultatfokuserad och tycka om att driva affärer. Men det hänger i sin tur ihop ett genuint intresse för att som ledare arbeta tillsammans med andra människor. Kommunikation är otroligt viktigt. En bra vd måste kunna kommunicera med medarbetare, kunder och omvärld samt kunna hantera media”, säger Hans von Uthmann, styrelseordförande i One Nordic Holding, Falbygdens Energi, Falbygdens Energi Nät, Falbygdens Bredband, Svenska Basketbollförbundet samt styrelseledamot i Falan Bidco, Grönvik Management and Development, Eneo Solutions, Pooly maj 2015 Holding, Veidekke ASA och Sveriges Olympiska Kommitté.

Peter Kopelman

”När man rekryterar en ny vd är det viktigt att förstå vart företaget är på väg och att man ser vad det behöver. Vilka egenskaper en vd behöver är också väldigt förknippat med vad det är för bolag, men generellt kan man säga att vd:n måste gilla sitt uppdrag, vara en bra ledare och kunna utmana sin ledningsgrupp så att de gemensamt kan se till att företaget och medarbetarna når sin fulla potential. I många fall behöver vd:n också vara en duktig kommunikatör. Dessutom är mångfald alltid bra för ett företag”, säger Peter Kopelman, styrelseordförande i Ragn-Sells Group IT, Waystream, Waystream Holding, Digital Scapes, Remus Technologies samt styrelseledamot för Ragn-Sellsföretagen, Aptic Aktiebolag, Managing Interactive Relations Agency Network, Kopelman Consulting och Kelisec.

 

Olof Degerfeld

”Vd:ns profil är relaterad till den utvecklingsfas som bolaget befinner sig i. Vi har en global konkurrens i dag med låga etableringströsklar i vissa branscher, och en egenskap är att kunna tänka nytt och att ha en hög innovationsgrad eftersom förändringar i omvärld, marknad och branscher går fortare än någonsin. Det är inte säkert att dem vi konkurrerar med i dag är våra konkurrenter i morgon. Självklart ska vd:n också ha ett mål- och värderingsstyrt ledarskap”, säger Olof Degerfeldt, styrelseordförande för Umeå Datakonsulter, Nordreportern, Löbe Granit, Sandviks Plast, Piteå Älvdal Stenhuggeri, Hiske Gård, Milles Fastigheter, Milles Åkeri Norrland samt styrelseledamot i Styrelseakademien Sverige och Norra Skogsägarna.

Chefs enkät visar att även om rekryteringen är beroende av bolag och sammanhang är det en klar fördel om vd-aspiranten är kommunikativ och visar prov på gott ledarskap samt förmåga att driva såväl verksamhet som medarbetare framåt. En vd behöver inte kunna allt själv, men bör kunna delegera uppgifter till duktiga medarbetare, kanske personer som har just de egenskaper som vd:n saknar.

Text: Johanna Lundeberg

Denna text är ett samarbete mellan Chef och Linkedin.