Allt kan vända på ett ögonblick

Verksamhetsutveckling
Publicerad

Varför skrev du boken?
”Det är en reaktion på hur vi tänker på framgång. Inget av det som vi i det dagliga talar om som framgång dyker upp i managementlitteraturen. Jag frågade en professor på Harvard Business School om hur man blir professor där och fick svaret att ’man ska göra på det sättet’.

Men när jag sedan ställde frågan ’men hur blev DU professor här?’ fick jag ett helt annat svar. Så är det alltid. Alla tror att de är undantaget.”

Varför är det så?
”Vi vill alltid hitta en förklaring efteråt. Vi vill ha en story. Om vi har lyckats behöver vi veta vad vi ska fortsätta göra. Om vi har misslyckats vill vi veta vad vi ska undvika i fortsättningen. Men verkligheten är mer komplicerad än så. Allt kan vända på ett ögonblick. Och det är de slumpartade ögonblicken som spelar stor roll för att du ska bli exceptionell, att du ska sticka ut.

Följer du logiken kommer du att hamna där dina konkurrenter är. Du måste exponera dig för situationer där du kan hitta tillfälligheter.”

I dag ska ju alla jobba slimmat och effektivt. Det går ju rakt emot det du säger?

”Ja, ytligt sett. Människan är konstruerad för att ha ett syfte och ett mål med vad man gör. Men vi måste kunna tänka ’jag vet vad jag gör’ och samtidigt agera på ett sådant sätt att man lämnar dörren öppen för andra möjligheter.”

Ge mig ett tips på hur.
”Gör många satsningar. De personer som vi anser vara de allra smartaste; de är det för att de har gjort en massa grejer. Vissa saker har blivit skitbra. Andra inte. Picasso målade 50 000 konstverk i sitt liv. Inte alla blev klassiker. Men det är inte lätt att veta på förhand.”

I boken nämner du företag som mot alla odds har slutat vara framgångsrika. Vad är det som händer då?
”Många tycker att de är så bra på att göra det de gör, därför blir det också svårt att göra något helt nytt. De har anpassat sin verksamhet för att döda allt som avviker från framgångs­receptet. Men det är just distraktionen, det som oväntat stör, som kan leda till att företag blir jättestora.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden