arbeta

9 skäl: Därför går du till jobbet – trots sjukdom

Det är förkylningstider. Men det hindrar oss inte från att gå till jobbet – trots sjukdom.

Hosta, feber och snuva. Du känner nog till symtomen för en förkylning. På svenska arbetsplatser är det dessutom ett vanligt inslag, enligt en studie från Arbetsmiljöverket.

Studien visar nämligen att hela 7 av 10 går till jobbet trots att de är sjuka.

Främsta skälet till att man väljer att jobba, trots att man egentligen borde ligga i sjuksängen, är att ingen annan kan göra ens jobb. Så resonerar hälften av svenskarna där fler män än kvinnor ser sig själva som oumbärliga för sin arbetsplats.

klippaut

Läs också: 3 heta trender i veckan du måste ha koll på

Men Gunnar Aronsson, en av forskarna bakom studien, menar att det kan få konsekvenser.

”Det blir mer ohälsa framåt”, säger han till TT.

Här är skälen till att vi inte vill sjukskriva oss:

  1. Ingen annan kan göra jobbet
  2. Vill inte belasta kolleger
  3. Gillar jobbet
  4. Har inte råd att vara sjuk
  5. Vill inte bli sedd som lat
  6. Satt en stolthet att inte vara sjukskriven
  7. Är rädd att förlora jobbet
  8. Det är bra för hälsan att arbeta
  9. Vill hålla kontakt
frihet

Läs också: Stor frihet – därför trivs 95 procent av svenskarna på jobbet

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

Så hindrar du medarbetarna – från att gå in i väggen

De levererar – gång på gång. Högpresterande medarbetare är en dröm för varje chef. Men konsekvenserna kan bli allvarliga om du inte tar hand om dessa på bästa sätt.
caroline-fjellner-intro2
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 drivkrafter som lyfter engagemang på jobbet

Sju olika drivkrafter är nyckeln till engagemang på jobbet. Här är frågorna som hjälper till att kartlägga dem.

ledsen
Arbetsmiljö

Var fjärde chef känner psykiskt obehag – inför sitt jobb

Främst unga chefer har det tufft i arbetslivet, visar en ny undersökning.
mardaligt
Arbetsmiljö

Konflikt på jobbet: "Då ska chefen agera"

Tjafs, oenigheter och konflikter är vanliga i yrkeslivet. Som chef kan det vara svårt att veta när det är dags att “lägga sig i”. Ibland är det dock din skyldighet att agera.
hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
Person med knut i håret som sitter med huvudet nedböjt mot knäna.
Arbetsmiljö

Rädd att missa något? Därför är chefer digitalt stressade

Handen på hjärtat – kontrollerar du din mejlkorg eller är det den som kontrollerar dig? I takt med att tekniken underlättar vår vardag breder också den digitala stressen ut sig. Chefer hör till de värst drabbade visar ny forskning.
julklapp
Annonssamarbete Chef + Delicard

Trendspaning: Årets hetaste företagsklappar

Vad ska chefen och företaget ge i julklapp? Här är experternas tips på klapparna som gör succé.

avhopp
Arbetsmiljö

Så tuff är chefernas vardag – kan leda till stora avhopp

Tuff tidspress, hög arbetsbelastning – och många medarbetare under sig. Vardagen för en chef inom vård och omsorg har nu granskats av Arbetsmiljöverket.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden