traning-fjallen
Bild ur arkivet: Hotelldirektören Pernilla Gravenfors och Mari Rutgersson tar en löprunda på fjällstigarna utanför Åre.

8 träningstrender 2015

1. Träning med din egen kroppsvikt. Kräver ingen utrustning och sträcker sig långt utöver armhävningar och sit-ups.

2. Högintensiv intervallträning (HIIT). Kort och intensiv aktivitet följs av en kort stunds vila. Hela passen utförs ofta på 30 minuter.

3. Personliga tränare. Erbjuds på de flesta gym och på vissa finns även personlig träning i en liten grupp för att få ner kostnaden. En trend är också att gymmen ställer högre krav och att pt:n blir mer välutbildad.

4. Styrketräning. Ja, vanlig hederlig styrketräning i gymmet eller i klass.

Andra har läst: Därför extremtränar många chefer

5. Yoga. Yoga föll ut ur listan 2009 men klättrar sedan 2010 stadigt uppåt igen, med motiveringen att den finns i många former och hela tiden förnyar sig.

6. Funktionell träning. Träning för att öka styrkan och klara vardagslivet bättre.

7. Hälsoprogram på arbetsplatsen. För att dra ner kost­­nader för sjuk­frånvaro och sjuknärvaro och öka produktiviteten och kreativiteten hos de gladare och friskare medarbetarna.

8. Hälsocoachning. Tar hänsyn till hela människan och livsstilen, inte bara träning. Vissa personliga tränare breddar sitt utbud till att även innefatta beteende­vetenskapliga metoder.

… och dessa faller ur topp 20-listan 2015:

– Zumba.

– Pilates.

– Spinning.

 

Relaterade artiklar

boosta
Hälsa

Forskning: Boosta dig i naturen – 2 timmar per vecka räcker

Har du planerat din sommar? En god idé kan vara att vistas i naturen, visar svensk-brittisk forskning.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

semester13
Hälsa

Experten: Varva ner till semestern – 6 råd för att lyckas

Här är råden för att komma ner i varv inför din semester.
guna
Hälsa

Studie: Sov bättre – gunga dig till sömns

Sommarljuset kan störa nattsömnen.
stressade
Arbetsmiljö

Slår larm: Stressen på jobbet ökar – kvinnor värst drabbade

Stressen på svenska arbetsplatsen ökar. Och kvinnor är den grupp som är värst drabbad.
trotter-3
Hälsa

WHO erkänner utbrändhet som diagnos

Utmattningssyndrom eller utbrändhet får nu officiell status som diagnos av världsorganisationen.
no-technology-chefboken-digital-minimalism
Hälsa

Digital minimalism ger dig kontroll över din tid

Ny teknik är i sig varken bra eller dålig, men för många har skärmanvändandet blivit något som försämrar livet snarare än tvärtom. Det ställer sig i vägen för lugn, fokus, glädje och sunt beslutsfattande — allt nödvändiga delar av ett framgångsrikt chefsskap, både på och utanför jobbet.
sommarkansla1
Hälsa

8 bevisade sätt att förlänga din semesterkänsla

Tar din semester slut för fort?