aaaa-2

8 sätt: Så hanterar du narcissister – på jobbet

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Amerikanska studier visar att det på allvar skadar individer och företag. Här är 8 sätt att hantera situationen om du är drabbad.

Du har kanske redan erfarenhet av den där personen på jobbet som skapar kaos och förstör organisationen. Med en grandios självbild kräver hen beundran av sin omgivning och har samtidigt svårt att visa empati. Det kan både vara en person med narcissistisk personlighetsstörning eller en person med narcissiskt beteende.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Forskning från APA (American Psychological Association) pekar på att narcissister har ett arbetsbeteende som är kontraproduktivt vilket skadar både organisationer och medmänniskor – speciellt när personens självkänsla är hotad. Om kollegan dessutom är chef eller ledare har den ständig tillgång till uppmärksamhet och smicker från de anställda.

Psykologerna Alan Downs och Victor Hill har tittat närmare på dessa narcissistiska ledare och kommit fram till att de kan nå kortsiktig framgång – men på längre sikt gör det troligen stor skada för företaget. Det beror på att självupptagna ledare ofta väljer att omge sig med personer som stöder det narcissistiska beteendet. Om sedan viktiga beslut i företaget grundar sig helt på ledarens egna intressen – snarare än företagets – kan de få allvarliga följder.

Men hur ska du då hantera narcissiska individer på ditt jobb? Ledarskapssajten Fullfillmentdaily.com har listat åtta sätt som kan vara till hjälp.

  1. Ignorera och reagera inte om de är oförskämda
  2. Kommunicera på deras nivå och självbild: ”Det var generöst av DIG att…”
  3. Ha ögonkontakt och prata på ett tydligt, men ej kritiskt, sätt
  4. Försök inte att leta efter deras empatiska sida
  5. Kritisera inte personen inför resten av arbetsplatsen
  6. Bli aldrig allt för personlig med narcissisten
  7. Undvik längre argumentationer
  8. Om du blir verbalt attackerad. Markera genom att säga: ”Det där är inte okej” och gå iväg.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Arbetsmiljö

Hur förbjuder jag alkohol på jobbfester?

Chefen Elina vill få till helt nyktra jobbfester. Hur ska hon ändra alkoholpolicyn utan att framstå som snål?
Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Arbetsmiljö

Fem tips för att jobba aktivt med kulturen

Nej, kulturen sitter inte i väggarna på jobbet – den går att förändra. Här är fem tips ur boken ”Ram och kram – ledarskapets betydelse för organisationskulturen” av Anna Iwarsson för att jobba aktivt med organisationskulturen.
Arbetsmiljö

Hur hanterar jag en medarbetare som är rasist?

Hur ska jag hantera min medarbetare som delar rasistiska sidor på sociala medier, undrar Chefs läsare. Arbetsrättsexpert Fredrik Dahl ger tips och råd.
Arbetsmiljö

Hon gick starkare ur stormen

Sofia Appelgren är den sociala entreprenören som uppmärksammas internationellt för sitt engagemang för mångfald som vd för verksamheten Mitt Liv. Men många av sina viktigaste lärdomar fick hon i ett helt annat sammanhang: medie­drevet och den fackliga konflikten kring hennes salladsbar Wild’n Fresh.
Arbetsmiljö

När medarbetare mår psykiskt dåligt

Som chef har du ansvar för att hålla koll på hur dina medarbetare mår. Barbro Östlings checklista gör skillnad på att lyssna och lösa.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Arbetsmiljö

Konflikt på jobbet? Så löser du den bäst

En konflikt är beviset på att något nytt är på gång. Och det kan leda till något bra. För utan konflikt – ingen utveckling.