aaaa-2

8 sätt: Så hanterar du narcissister – på jobbet

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Amerikanska studier visar att det på allvar skadar individer och företag. Här är 8 sätt att hantera situationen om du är drabbad.

Du har kanske redan erfarenhet av den där personen på jobbet som skapar kaos och förstör organisationen. Med en grandios självbild kräver hen beundran av sin omgivning och har samtidigt svårt att visa empati. Det kan både vara en person med narcissistisk personlighetsstörning eller en person med narcissiskt beteende.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Forskning från APA (American Psychological Association) pekar på att narcissister har ett arbetsbeteende som är kontraproduktivt vilket skadar både organisationer och medmänniskor – speciellt när personens självkänsla är hotad. Om kollegan dessutom är chef eller ledare har den ständig tillgång till uppmärksamhet och smicker från de anställda.

Psykologerna Alan Downs och Victor Hill har tittat närmare på dessa narcissistiska ledare och kommit fram till att de kan nå kortsiktig framgång – men på längre sikt gör det troligen stor skada för företaget. Det beror på att självupptagna ledare ofta väljer att omge sig med personer som stöder det narcissistiska beteendet. Om sedan viktiga beslut i företaget grundar sig helt på ledarens egna intressen – snarare än företagets – kan de få allvarliga följder.

Men hur ska du då hantera narcissiska individer på ditt jobb? Ledarskapssajten Fullfillmentdaily.com har listat åtta sätt som kan vara till hjälp.

  1. Ignorera och reagera inte om de är oförskämda
  2. Kommunicera på deras nivå och självbild: ”Det var generöst av DIG att…”
  3. Ha ögonkontakt och prata på ett tydligt, men ej kritiskt, sätt
  4. Försök inte att leta efter deras empatiska sida
  5. Kritisera inte personen inför resten av arbetsplatsen
  6. Bli aldrig allt för personlig med narcissisten
  7. Undvik längre argumentationer
  8. Om du blir verbalt attackerad. Markera genom att säga: ”Det där är inte okej” och gå iväg.

Relaterade artiklar

gnaell-2
Arbetsmiljö

Var fjärde svensk är less på gnäll

Gnäll på en arbetsplats kan sluka energi. Nu uppger var fjärde svensk att det gnälls för mycket på jobbet, visar en undersökning. Här är 4 knep för att få bukt med problemet som chef.

Svenske Jonas Prising leder världsföretaget Manpower Group.
Annonssamarbete Chef + Experis

”Chefens roll är att förstå förändringarna”

Framtiden är redan här. Nu behöver chefer och ledare lära sig hur de ska förstå den och leda i den. ”Vi behöver en kunskapsrevolution”, säger toppchefen Jonas Prising, global vd för Manpower Group.
skumpa
Arbetsmiljö

Hur förbjuder jag alkohol på jobbfester?

Chefen Elina vill få till helt nyktra jobbfester. Hur ska hon ändra alkoholpolicyn utan att framstå som snål?
kultur-2
Arbetsmiljö

Fem tips för att jobba aktivt med kulturen

Nej, kulturen sitter inte i väggarna på jobbet – den går att förändra. Här är fem tips ur boken ”Ram och kram – ledarskapets betydelse för organisationskulturen” av Anna Iwarsson för att jobba aktivt med organisationskulturen.
fredrik-dahl-expert
Arbetsmiljö

Hur hanterar jag en medarbetare som är rasist?

Hur ska jag hantera min medarbetare som delar rasistiska sidor på sociala medier, undrar Chefs läsare. Arbetsrättsexpert Fredrik Dahl ger tips och råd.
sofia-framsida
Arbetsmiljö

Hon gick starkare ur stormen

Sofia Appelgren är den sociala entreprenören som uppmärksammas internationellt för sitt engagemang för mångfald som vd för verksamheten Mitt Liv. Men många av sina viktigaste lärdomar fick hon i ett helt annat sammanhang: medie­drevet och den fackliga konflikten kring hennes salladsbar Wild’n Fresh.
pil-3
Annonssamarbete Chef + SJ

Här kan Sveriges nya superregion växa fram

Höghastighetståg kan krympa Sverige och ge konkurrensfördelar. Ett trumfkort på framtidens EU-arbetsmarknad. ”Hela södra Sverige blir en gemensam stark region”, säger Pär Helgesson på SJ. Ny teknik gör dessutom framtidens affärsresor till en riktig premiumupplevelse.
daligt
Arbetsmiljö

När medarbetare mår psykiskt dåligt

Som chef har du ansvar för att hålla koll på hur dina medarbetare mår. Barbro Östlings checklista gör skillnad på att lyssna och lösa.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden