En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,

8 tips för ett lyckat hybridmöte

Hösten är på ingång och så även hybridmötena, något som vi måste vänja oss vid, vare sig vi vill eller inte. Erik Mattson, vd och grundare på Ordrum, utbildar chefer i konsten att leda hybridmöten. Här är hans 8 bästa tips för lyckade hybridmöten.

  • Skaffa en skärm till. Ha två stora skärmar i konferensrummet så att alla de som är på plats fysiskt alltid kan se alla deltagare som är med via länk på ena skärmen och så kan du visa dokument på den andra.
  • Möblera om. Placera deltagarna som i ett U, så kan de som deltar via länk se allas ansikten. Gäller vid lite mindre möten.
  • Ordna en talarplats. Om ni är 25–30 personer på plats fysiskt kan det vara bra att ordna en plats i mitten av rummet där alla som vill säga något ställer sig och pratar rakt in i kameran och mikrofonen. Tänk bort den traditionella talarstolen, den kan göra deltagarna rädda, det ska vara lätt att ta sig till talarplatsen.
  • Börja med dem på distans. När du ställer frågor till deltagarna så börja alltid med dem som deltar på distans, dels för att inkludera, dels för att de i rummet ska påminnas om att det är fler som är med.
  • Samma regler för alla. Om den som vill säga något ska räcka upp handen så ska det gälla även för dem i rummet.
  • Öppna för eftersnack. När du ska avsluta mötet så låt kameran vara på lite till och säg att är det någon som vill prata efteråt så är du kvar en stund.
  • Tänk som en programledare. Ta en tydligare roll för att leda samtalet i rätt riktning. Vad skulle André Pops gjort?
  • Ta hjälp när det blir stort. Om det är riktigt stora möten med kanske 80 deltagare på plats och lika många på länk så är det läge att ta hjälp av mötesproffsen. Då kan man behöva tänka lite ”EM-studio” med flera programledare som hjälps åt att leda. De som är med på länk kanske inte kan delta i allt, utan får en egen programledare som lotsar.
Några personer sitter på ett kontor framför sina datorer. De har på sig munskydd

Läs också: Så lyckas du med hybridkontoret

hybridkontoret
Distanskurs

Så leder du på en hybrid arbetsplats

 Var och hur ska vi jobba? Denna utbildning hjälper dig att som chef hantera det nya arbetslivet, där vissa sitter på distans och andra på plats.

Relaterade artiklar

Ett foto på Serena till vänster. En illustration av en man och en kvinna som pratar. I pratbubblorna ovanför dem syns pusselbitar.
Kommunikation

Dags att lära dig prata med dina medarbetare igen

Återgången till mer normala gängor i arbetslivet innebär fler samtal. En ny bok ger ringrostiga chefer tips på hur man gör. ”Samtal är ett av ledarskapets viktigaste verktyg”, säger författaren och retorikexperten Serena Mon de Vienne.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.
Kommunikation

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande fraserna.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.
Kommunikation

Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.