klader

7 klädesplagg du ska undvika på jobbet

Du vägrar att införa en klädpolicy på jobbet. Men samtidigt dyker medarbetare upp i flipflops eller trasiga jeans. Så här ska du tackla problemet, enligt affärsajten Forbes.

På en arbetsplats där representerar ni organisationen. Därför kan du behöva tänka på vad du har för kläder. Men samtidigt vill man inte införa en klädpolicy – som blir svår att kontrollera för HR-avdelningen och kan uppfattas som kränkande av vissa anställda.

Att bara säga ”Klä er professionellt eftersom kunder vistas i lokalerna” fungerar inte heller alltid. Därför har Forbes HR-expert tagit fram en lista på klädesplagg ni bör undvika på din arbetsplats. Givetvis är det bäst om du som chef föregår med ett gott exempel.

Det här ska du undvika:

1) Festkläder

Köpte du ett plagg för att ha när du går på nattklubb – glittriga skjortor eller klänningar – bör du överväga om det är en god idé att bära dessa i en professionell miljö.

2) Strandkläder

Hawaiiskjortan med tillhörande filthatt är ett utmärkt exempel på en outfit som fungerar bättre på utlandssemestern än på jobbet.

3) Smutsigt och trasigt

Att vara ”hel och ren” är ett tips som fortfarande fungerar bra.

Läs också: Ultimata frågan Zalandos toppchef ställer på varje intervju

4) Träningskläder

Visst, om du kommer direkt från träningspasset. Men annars den vattentåliga löparjackan ingen god idé att sitta med i ett kundmöte.

5) Pyjamaskläder

Vad gör det här på listan, kanske du tänker. Men faktum är att det var en trend för ett par år sedan med pyjamasbyxor. Om du vill bära det plagget är det bäst att göra det hemma.

6) Flipflops

Är det en fråga om temperatur utomhus finns det svala skor – som samtidigt upplevs mer professionell. Flipflopsen däremot har du på stranden.

7) Olämpliga kläder för er arbetsplats

Viktigaste tipset! Alla organisationer är olika. Därför måste ni gemensamt bestämma vad ni tycker är okej. På vissa håll är shorts på jobbet okej – på andra ställen vill man att personalen bär långbyxor. Om ni upplever att klädsituationen är ett faktiskt problem är ett tips att ta upp den med jämna mellanrum i möten. Då behöver inte frågan bli laddad.

Läs också: Klä dig rätt för att vässa ditt ledarskap – 3 tips

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

ungaaa
Arbetsmiljö

Unga dissar hög lön – viktigare med en bra chef

Nej, det är inte hög lön som är viktigast när unga akademiker söker en ny arbetsplats.
haller
Arbetsmiljö

Så orkar en chef i längden – 8 punkter

Döm inte dig själv, var din egen bästa kompis och lyssna på signaler från din kropp. Det är nycklarna för att orka i längden som chef, visar ny forskning.

stresscheif
Arbetsmiljö

Rädd att missa något? Därför är chefer digitalt stressade

Handen på hjärtat – kontrollerar du din mejlkorg eller är det den som kontrollerar dig? I takt med att tekniken underlättar vår vardag breder också den digitala stressen ut sig. Chefer hör till de värst drabbade visar ny forskning.
avhopp
Arbetsmiljö

Så tuff är chefernas vardag – kan leda till stora avhopp

Tuff tidspress, hög arbetsbelastning – och många medarbetare under sig. Vardagen för en chef inom vård och omsorg har nu granskats av Arbetsmiljöverket.

domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
gratismat
Arbetsmiljö

Gratis mat på jobbet – en stressfälla för personalen

Fria måltider på jobbet. En dröm för många – men nu varnar stressexperter om att kontorskulturen kan drabba medarbetarnas och chefernas hälsa.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden