klader

7 klädesplagg du ska undvika på jobbet

Du vägrar att införa en klädpolicy på jobbet. Men samtidigt dyker medarbetare upp i flipflops eller trasiga jeans. Så här ska du tackla problemet, enligt affärsajten Forbes.

På en arbetsplats där representerar ni organisationen. Därför kan du behöva tänka på vad du har för kläder. Men samtidigt vill man inte införa en klädpolicy – som blir svår att kontrollera för HR-avdelningen och kan uppfattas som kränkande av vissa anställda.

Att bara säga ”Klä er professionellt eftersom kunder vistas i lokalerna” fungerar inte heller alltid. Därför har Forbes HR-expert tagit fram en lista på klädesplagg ni bör undvika på din arbetsplats. Givetvis är det bäst om du som chef föregår med ett gott exempel.

Det här ska du undvika:

1) Festkläder

Köpte du ett plagg för att ha när du går på nattklubb – glittriga skjortor eller klänningar – bör du överväga om det är en god idé att bära dessa i en professionell miljö.

2) Strandkläder

Hawaiiskjortan med tillhörande filthatt är ett utmärkt exempel på en outfit som fungerar bättre på utlandssemestern än på jobbet.

3) Smutsigt och trasigt

Att vara ”hel och ren” är ett tips som fortfarande fungerar bra.

4) Träningskläder

Visst, om du kommer direkt från träningspasset. Men annars den vattentåliga löparjackan ingen god idé att sitta med i ett kundmöte.

5) Pyjamaskläder

Vad gör det här på listan, kanske du tänker. Men faktum är att det var en trend för ett par år sedan med pyjamasbyxor. Om du vill bära det plagget är det bäst att göra det hemma.

6) Flipflops

Är det en fråga om temperatur utomhus finns det svala skor – som samtidigt upplevs mer professionell. Flipflopsen däremot har du på stranden.

7) Olämpliga kläder för er arbetsplats

Viktigaste tipset! Alla organisationer är olika. Därför måste ni gemensamt bestämma vad ni tycker är okej. På vissa håll är shorts på jobbet okej – på andra ställen vill man att personalen bär långbyxor. Om ni upplever att klädsituationen är ett faktiskt problem är ett tips att ta upp den med jämna mellanrum i möten. Då behöver inte frågan bli laddad.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

metoo
Arbetsmiljö

Chefens 5 vanligaste metoo-missar

Osäkerheten kring metoo-frågan är stor hos svenska chefer. Så stor att en del av jämställdhetsexperten Johanna Lundins kunder hellre vill träffas ”på stan” än på arbetsplatsen. ”De skäms för sin osäkerhet att hantera situationer som uppkommit på grund av metoo.”
Mia Malmenäs, Mapi
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Så vinner arbetsgivaren på ditt kompetenslyft

Du lyfter din karriär med en ledarskapsutbildning i världsklass. Din arbetsgivare får tillgång till viktig ny kompetens. Mia Malmenäs ser en tydlig win-win med sin Executive MBA-utbildning på Stockholms universitet.
fel
Arbetsmiljö

8 saker aldrig du ska göra mot en medarbetare

Att du inte ska stjäla andras idéer är en oskriven regel på arbetsplatser. Här är 8 andra saker du aldrig ska göra mot en medarbetare om du vill behålla deras förtroende.
mobbing
Arbetsmiljö

Psykologen: ”Så upptäcker du mobbning på jobbet”

Många chefer är ensamma och oerfarna när det gäller att hantera kränkningar och mobbning. Psykologen Jehoshua Kaufman vill stötta dem med konkreta råd och inspiration.
kontor-2
Arbetsmiljö

Så ser Apples nya miljardkontor ut

Drömmer du om en ny kontorsmiljö? Då kan Apple Park – teknikföretagets nya kontorsbyggnad i Kalifornien – fungera som inspiration. Men smakar det så kostar det.

vanlighet
Arbetsmiljö

Stressforskaren: Vänlighet på jobbet minskar stress

Hövlighet kan minska stress och sjukfrånvaron på jobbet, enligt en studie.
butterfly
Annonssamarbete Chef + Experis

Nya egenskaper skiljer ut Sveriges bästa chefer

Juryarbetet med att sålla fram landets bästa chefer till Chefgalan ger en unik möjlighet att trendspana på svenskt ledarskap. Tydligt är att det tuffa förändringstempot ställer nya krav. ”Finalisterna har tagit till sig nya egenskaper och applicerar dem i sitt ledarskap. Det skiljer ut dem från andra”, säger Helen Remnås på Experis, som varit med i hela processen.
girl-863686_1280-2
Arbetsmiljö

Krisexperten: Här är chefens vanligaste misstag

Vid en krissituation ska chefen vara ett stöd för medarbetarna. Men vad ska du egentligen göra som chef? Och vilka är de vanligaste misstagen?
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden