Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

7 klädesplagg du ska undvika på jobbet

Du vägrar att införa en klädpolicy på jobbet. Men samtidigt representerar alla medarbetare företaget. Så här ska du tackla situationen, enligt affärsajten Forbes.

Arbetsmiljö
Publicerad

På en arbetsplats representerar ni organisationen. Därför kan du behöva tänka på vad du har för kläder. Men samtidigt vill man inte införa en klädpolicy – som blir svår att kontrollera för HR-avdelningen och kan uppfattas som kränkande av vissa anställda.

Att bara säga ”Klä er professionellt eftersom kunder vistas i lokalerna” fungerar inte heller alltid. Därför har Forbes HR-expert tagit fram en lista på klädesplagg ni bör undvika på din arbetsplats. Givetvis är det bäst om du som chef föregår med ett gott exempel.

Det här ska du undvika:

1) Festkläder

Köpte du ett plagg för att ha när du går på nattklubb – glittriga skjortor eller klänningar – bör du överväga om det är en god idé att bära dessa i en professionell miljö.

2) Strandkläder

Hawaiiskjortan med tillhörande filthatt är ett utmärkt exempel på en outfit som fungerar bättre på utlandssemestern än på jobbet.

3) Smutsigt och trasigt

Att vara ”hel och ren” är ett tips som fortfarande fungerar bra.

4) Träningskläder

Visst, om du kommer direkt från träningspasset. Men annars den vattentåliga löparjackan ingen god idé att sitta med i ett kundmöte.

5) Pyjamaskläder

Vad gör det här på listan, kanske du tänker. Men faktum är att det var en trend för ett par år sedan med pyjamasbyxor. Om du vill bära det plagget är det bäst att göra det hemma.

6) Flipflops

Är det en fråga om temperatur utomhus finns det svala skor – som samtidigt upplevs mer professionell. Flipflopsen däremot har du på stranden.

7) Olämpliga kläder för er arbetsplats

Viktigaste tipset! Alla organisationer är olika. Därför måste ni gemensamt bestämma vad ni tycker är okej. På vissa håll är shorts på jobbet okej – på andra ställen vill man att personalen bär långbyxor. Om ni upplever att klädsituationen är ett faktiskt problem är ett tips att ta upp den med jämna mellanrum i möten. Då behöver inte frågan bli laddad.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden