klader

7 klädesplagg du ska undvika på jobbet

Du vägrar att införa en klädpolicy på jobbet. Men samtidigt dyker medarbetare upp i flipflops eller trasiga jeans. Så här ska du tackla problemet, enligt affärsajten Forbes.

På en arbetsplats där representerar ni organisationen. Därför kan du behöva tänka på vad du har för kläder. Men samtidigt vill man inte införa en klädpolicy – som blir svår att kontrollera för HR-avdelningen och kan uppfattas som kränkande av vissa anställda.

Att bara säga ”Klä er professionellt eftersom kunder vistas i lokalerna” fungerar inte heller alltid. Därför har Forbes HR-expert tagit fram en lista på klädesplagg ni bör undvika på din arbetsplats. Givetvis är det bäst om du som chef föregår med ett gott exempel.

Det här ska du undvika:

1) Festkläder

Köpte du ett plagg för att ha när du går på nattklubb – glittriga skjortor eller klänningar – bör du överväga om det är en god idé att bära dessa i en professionell miljö.

2) Strandkläder

Hawaiiskjortan med tillhörande filthatt är ett utmärkt exempel på en outfit som fungerar bättre på utlandssemestern än på jobbet.

3) Smutsigt och trasigt

Att vara ”hel och ren” är ett tips som fortfarande fungerar bra.

Läs också: Ultimata frågan Zalandos toppchef ställer på varje intervju

4) Träningskläder

Visst, om du kommer direkt från träningspasset. Men annars den vattentåliga löparjackan ingen god idé att sitta med i ett kundmöte.

5) Pyjamaskläder

Vad gör det här på listan, kanske du tänker. Men faktum är att det var en trend för ett par år sedan med pyjamasbyxor. Om du vill bära det plagget är det bäst att göra det hemma.

6) Flipflops

Är det en fråga om temperatur utomhus finns det svala skor – som samtidigt upplevs mer professionell. Flipflopsen däremot har du på stranden.

7) Olämpliga kläder för er arbetsplats

Viktigaste tipset! Alla organisationer är olika. Därför måste ni gemensamt bestämma vad ni tycker är okej. På vissa håll är shorts på jobbet okej – på andra ställen vill man att personalen bär långbyxor. Om ni upplever att klädsituationen är ett faktiskt problem är ett tips att ta upp den med jämna mellanrum i möten. Då behöver inte frågan bli laddad.

Läs också: Klä dig rätt för att vässa ditt ledarskap – 3 tips

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

sverige-2
Arbetsmiljö

5 argument till chefen för att få kolla på Sveriges VM-premiär

12 års lång väntan är över. Äntligen är Sverige kvalificerat till ett VM i fotboll för herrar. Men premiärmatchen spelas klockan 14 på måndag – vilket kan ställa till det för många.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
sommarchill
Arbetsmiljö

7 tips: Här är knepet för att stressa ner – innan semestern

Semester och en efterlängtad ledighet. Så här gör du för att varva ner i tid och undvika stress under sommaren.
skrivbord-3
02:31 min
Arbetsmiljö

Aktivitetsbaserade kontor – så här påverkas personalen

Video + Text Arbetsplatser utan fasta skrivbord är trendigt. Men hur påverkar det medarbetarna? Ny forskning visar hur olika grupper reagerar på förändringen.
stressaa
Arbetsmiljö

Sju signaler på för hög arbetsbelastning

Har en medarbetare börjat slarva med leveranserna? Det kan vara ett tecken på för hög arbetsbelastning. Här är några råd för det förebyggande arbetet när det gäller ohälsosam arbetsbelastning – något chefen måste kunna enligt arbetsmiljöföreskrifterna.
svenskchef
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

Patrik Karlsson på Ingram Micro har egenskaper som gör honom till den nya tidens startup-chef.
Annonssamarbete Chef + Samhall

Han är den nya tidens startup-chef

En ny typ av ledare behövs – de med förmågan att starta upp människor. ”Självförtroendet är nyckeln”, säger Patrik Karlsson på Ingram Micro. Han är en chef med den viktiga kunskapen om hur man får in personer i arbete och utvecklar dem framåt.
bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden