osakert
Illustration: Johanna Gustavsson

5 sätt att hantera osäkra tider

Jobblivet går upp och ner. Här är några knep som gör dig bättre förberedd när det stormar och är mer osäkert.

1) Säg åt det limbiska systemet att hålla tyst

Din känslohjärna är irrationell och hotar din beslutsförmåga genom att larma och gå på. Påminn dig om det, ta två djupa andetag och låt den rationella delen av hjärnan ta över.

2) Välj det positiva

Positiva tankar tystar rädsla och irrationellt tänkande genom att rikta din hjärnas uppmärksamhet mot något som får dig att stressa ner. Emotionellt intelligenta ledare vet också att inte älta sina misslyckanden utan att ta sikte på något bättre.

3) Minns vad du vet – och vad du inte vet

I osäkra tider är det lätt att känna att man inte har någon koll alls. Och att allt är osäkert. Emotionellt intelligenta ledare samlar de fakta de har, och får därmed också vetskap om vad det är som de saknar inblick i.

4) Fokusera på det som är viktigt

Vissa beslut är helt avgör­ande för om du ska lyckas eller inte. Men de flesta beslut är faktiskt inte så viktiga. Se till att du gör rätt saker.

5) Ha en plan för oförutsedda händelser

Att bemästra osäkra tider handlar lika mycket om att ha beredskap för det oförut­sedda som att hoppas på det bästa. Framgångsrika ledare tar med i beräkningen att de ibland fattar fel beslut, ser till att lära sig av det och låter det inte slå ner dem.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

skumpa
Arbetsmiljö

Hur förbjuder jag alkohol på jobbfester?

Chefen Elina vill få till helt nyktra jobbfester. Hur ska hon ändra alkoholpolicyn utan att framstå som snål?
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
haegla-baago
Delegering

Livskrisen fick Helga Baagøe att ompröva sitt ledarskap

Intervju. På en sekund förändrades livet när Helga Baagøes man bröt nacken och blev förlamad. Det tvingade henne också att ompröva sitt ledarskap. Hon orkade inte längre hålla uppe sin ”chefs-fasad” utan försonades med tanken att som chef inte vara den som har alla svaren.
daligt
Arbetsmiljö

När medarbetare mår psykiskt dåligt

Som chef har du ansvar för att hålla koll på hur dina medarbetare mår. Barbro Östlings checklista gör skillnad på att lyssna och lösa.
paolo_lena_roberto
Hälsa

Paret Roberto: Skilda men ett lysande team

Bara för att kärleken tar slut innebär inte det att affärerna måste göra det. Paolo och Lenas Robertos skilsmässa blev framgång för företaget.
Hälsa

8 steg: Ge rätt stöd till medarbetare i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar för att ge krisstöd även vid händelser som inträffar utanför jobbet? Då handlar det om helt andra saker än första hjälpen eller att hantera arbetsplatsolyckor.
Janet Eriksson och Gabriel Tybäck hos Ledarnas arbetslöshetskassa. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarnas arbetslöshetskassa

Unga chefer tar en onödig risk

Framgångsrika och strategiska. Men inte alltid koll på de egna riskerna.
Många unga chefer väljer bort eller missar arbetslivets kanske viktigaste försäkring – medlemskapet i en a-kassa.

Hälsa

»Surpuppan sabbar för mig!«

»Tänk att det ska vara så svårt att ta en tillsägelse!« Nybörjarchefen berättar om hur en medarbetare surnat till.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden