4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.

Kommunikation
Publicerad

”Du måste ha integritet”

Katarina Berg, CHRO, Spotify: 

1) Ha integritet

När det är kris är det lätt att bli impulsdriven och dras med i vad andra tycker. Det är viktigt att ha integritet och kunna stå för sina värderingar.

2) Överkommunicera internt

Jobba med transparens även när man inte riktigt vet, och se framför allt till att överkommunicera internt.

3) Okej att vara orolig

Tredje väderstrecket är att vara autentisk, att vara sig själv. Jag tror att folk känner av om man inte är det. Det är okej att visa om man känner sig orolig eller aldrig varit i en liknande situation.

4) Välj dina kanaler

Kommunicera, kommuni­cera, kommunicera. När man leder i kris måste man fundera över hur man kommunicerar – och i vilka kanaler.

”Gör det du tror på”

Stefan Hector, polismästare, chef för operativa insatsstyrkan:

1) Hitta ett mål

Peka ut ett tydligt mål utan att vara särskilt specifik om hur man tar sig dit.

2) Skapa förutsättningar

Ett uppdragstaktiskt förhållningssätt, så att ledare och medarbetare tar sig mot målet på det sätt de finner lämpligast. Möjliggör för de som har bäst bild och förmåga.

3) Ha ett tillåtande klimat

Viljan att göra rätt ska vara starkare än rädslan att göra fel. Uppmuntra dumma frågor, acceptera att det blir fel när människor försöker.

4) Vänta inte, gör något

Ett gammalt kavalleri­ordspråk: Uraktlåtenhet att handla ligger chefen mer till last än ett felaktigt val av medel.

”Man måste vara ärlig”

Maria Hedström, chefbarnmorska, Södertälje sjukhus:

1) Tänk på medarbetarnas bästa

Man måste vara snäll och alltid vilja sina medarbetares bästa.

2) Lita på medarbetarna

Förutsätt att medarbetarna vill göra sitt bästa och ge dem förutsättningar att göra det.

3) Bestämma sig för att se guldet i människor

4) Var ärlig med det som är svårt

Som chef behöver jag ge utrymme för prat, både för mig själv men också för medarbetarna. Man ska inte behöva låtsas vara någon annan än den man är och man bör få det stöd utifrån som man behöver. Det är viktigt för att inte skapa en kultur där man behöver upprätthålla en framgångsfasad.”

”Agera snabbt och handfast”

Torbjörn Eriksson, vd Tenant and Partner:

”Vi reagerar på olika sätt vid kriser. Min personlighet reagerar genom att agera handfast. Jag kallar inte till stormöte om det brinner i akterruffen, då agerar jag bara.”

1) Agerar normalt fast snabbare och handfastare.

2) Börja med dig själv

Jag stämmer av med mig själv att det jag gör är kärleksfullt. Jag checkar av min intention och försöker sätta mig in i de andra personernas situation.

3) Underlätta för mottagaren

Jag försöker lägga fram saker på ett sätt så att det går att ta emot. Faktiskt så funderar jag över om jag verkligen vet att det här är sant.

4) Jag bryr mig väldigt lite om att bli omtyckt. 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden