chefer1

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.

”Du måste ha integritet”

Katarina Berg, CHRO, Spotify: 

1) Ha integritet

När det är kris är det lätt att bli impulsdriven och dras med i vad andra tycker. Det är viktigt att ha integritet och kunna stå för sina värderingar.

2) Överkommunicera internt

Jobba med transparens även när man inte riktigt vet, och se framför allt till att överkommunicera internt.

3) Okej att vara orolig

Tredje väderstrecket är att vara autentisk, att vara sig själv. Jag tror att folk känner av om man inte är det. Det är okej att visa om man känner sig orolig eller aldrig varit i en liknande situation.

4) Välj dina kanaler

Kommunicera, kommuni­cera, kommunicera. När man leder i kris måste man fundera över hur man kommunicerar – och i vilka kanaler.

”Gör det du tror på”

Stefan Hector, polismästare, chef för operativa insatsstyrkan:

1) Hitta ett mål

Peka ut ett tydligt mål utan att vara särskilt specifik om hur man tar sig dit.

2) Skapa förutsättningar

Ett uppdragstaktiskt förhållningssätt, så att ledare och medarbetare tar sig mot målet på det sätt de finner lämpligast. Möjliggör för de som har bäst bild och förmåga.

3) Ha ett tillåtande klimat

Viljan att göra rätt ska vara starkare än rädslan att göra fel. Uppmuntra dumma frågor, acceptera att det blir fel när människor försöker.

4) Vänta inte, gör något

Ett gammalt kavalleri­ordspråk: Uraktlåtenhet att handla ligger chefen mer till last än ett felaktigt val av medel.

radslago

Läs också: Krisexperten: Här är chefens vanligaste misstag

”Man måste vara ärlig”

Maria Hedström, chefbarnmorska, Södertälje sjukhus:

1) Tänk på medarbetarnas bästa

Man måste vara snäll och alltid vilja sina medarbetares bästa.

2) Lita på medarbetarna

Förutsätt att medarbetarna vill göra sitt bästa och ge dem förutsättningar att göra det.

3) Bestämma sig för att se guldet i människor

4) Var ärlig med det som är svårt

Som chef behöver jag ge utrymme för prat, både för mig själv men också för medarbetarna. Man ska inte behöva låtsas vara någon annan än den man är och man bör få det stöd utifrån som man behöver. Det är viktigt för att inte skapa en kultur där man behöver upprätthålla en framgångsfasad.”

”Agera snabbt och handfast”

Torbjörn Eriksson, vd Tenant and Partner:

”Vi reagerar på olika sätt vid kriser. Min personlighet reagerar genom att agera handfast. Jag kallar inte till stormöte om det brinner i akterruffen, då agerar jag bara.”

1) Agerar normalt fast snabbare och handfastare.

2) Börja med dig själv

Jag stämmer av med mig själv att det jag gör är kärleksfullt. Jag checkar av min intention och försöker sätta mig in i de andra personernas situation.

3) Underlätta för mottagaren

Jag försöker lägga fram saker på ett sätt så att det går att ta emot. Faktiskt så funderar jag över om jag verkligen vet att det här är sant.

4) Jag bryr mig väldigt lite om att bli omtyckt. 

Relaterade artiklar

krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
illus-2
Beslutsfattande

Regler, moral och magkänsla: Så navigerar chefen rätt

Avslöjanden om generösa chefsförmåner skakar Ledarna. En i raden av organisationer som fått problem med sin etiska kompass. Chefer bör oftare ställa sig frågan hur deras agerande uppfattas utåt, menar Natali Phalén vid Institutet mot mutor.
mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.
topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken. 
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare