Därför ska du söka jobbet utan meriterna

3 skäl: Därför ska du söka jobbet utan meriterna

Saknar du någon eller några av kompetenserna som efterfrågas i annonsen för drömjobbet? Sök ändå, tycker professorn.

Du har hittat ett utannonserat jobb som vore ett perfekt nästa karriärsteg, men när du tittar närmare på de kvalifikationer som efterfrågas märker du att listan inte är en karbonkopia av ditt CV – känns det igen? Många av oss drar då en lätt suck och bläddrar vidare, men det borde vi sluta med skriver Art Markman, professor i psykologi och marknadsföring, i Harvard Business Review.

Markman menar istället att om du söker ett jobb som du är fullt kvalificerad för så siktar du för lågt – ribban borde istället läggas högre så att det finns utrymme att växa in i den nya rollen. Arbetsgivare väntar sig att den nyanställde kommer att ställa många frågor, behöva vägledning och säkert också göra ett och annat misstag på vägen. Inte minst kvinnor söker jobb de är överkvalificerade för, fastnar i en stagnerande roll och får svårt att ta sig vidare till nästa nivå.

ljuger

Läs också: Det här ljuger flest jobbsökare om i sitt CV

Här är tre skäl till att du ska söka jobbet utan att kunna bocka av alla rutorna:

1) Du lider antagligen av ”bedragarsyndromet”

Något som ofta hindrar oss från att söka nya jobb är det så kallade ”bedragarsyndromet” – känslan av att på något sätt ha lurat sig till sitt nuvarande jobb utan att egentligen inte vara tillräckligt kvalificerad (och att du antagligen skulle bli av med det om andra visste hur lite du egentligen kan). Oroa dig inte för att bli ”genomskådad” – det handlar bara om självförtroende. Fler än du anar har lärt sig sitt yrke på jobbet, även om de kanske utstrålar något annat.

2) Utmaningen utvecklar dig

En ny tjänst är en utmaning, och du bör se på den som ett hinder som kan bestigas snarare än som en vägg du inte kan ta dig igenom. Genom att skifta fokus från ”talang”, som är något du antingen har eller inte har, till ”färdigheter” som du har alla möjligheter att lära dig nya får du rätt inställning till att dig an det nya.

btea

Läs också: 5 tecken: Då är det dags att byta jobb

3) Annonsen är en lös kontur av tjänsten

Så gott som alltid kan den lista över önskvärda kunskaper du ser i annonsen tolkas som en lös kontur av vad du kan vänta dig att tjänsten kan komma att handla om – och alltså inte som en kravspecifikation där du måste uppfylla alla punkter. Därmed förstås inte sagt att du ska söka jobbet som riksbankschef om du bara har erfarenhet av att hantera handkassan på loppisen.

Relaterade artiklar

ungadrommerchef
Karriär

Därför drömmer unga om att bli chefer

En dryg tredjedel av svenskarna drömmer om en chefsroll, visar en ny studie. Bland unga upp till 29 år är siffran ännu högre: Mer än hälften av dem vill bli chefer – och det är inte lönen som är drivkraften i första hand.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

skoillus
Karriär

Därför ska du alltid vara beredd att byta jobb

Ha alltid en plan B för din karriär – även om du stortrivs med det jobb du har.

arbetstidsforkortning1800x1013
Karriär

Visst funkar sex timmars arbetsdag

Bättre balans mellan privat- och arbetsliv, ökad gemenskap på arbetsplatsen och ett större fokus på arbetsuppgifterna. Det blev resultatet av en svensk fallstudie i arbetstidsförkortning, unik i sitt slag.
Collage: Christina Hammer från Hammer & Hanborg samt glad medarbetare
Karriär

Så släpper du fram kraften hos dina medarbetare

44 procent av svenska chefer tycker inte att de får använda sin fulla potential i jobbet, visar en ny undersökning. Ännu fler av deras medarbetare upplever detsamma. Men det är enklare än du tror att få organisationens talanger att slå ut.
hipo2
Karriär

4 tecken på att du är en HIPO: ”high potential employee”

I den amerikanska talent management-världen pratas det hett om HIPO:s, medarbetare med extra hög potential.

Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

John Marnell, porträttbild
Karriär

”Att säga upp vänner är det värsta jag varit med om”

Bilar var inte John Marnells grej. Han skulle ju bli psykolog. Men ett inhopp på en verkstad ledde hela vägen till vd-­stolen för bilföretaget J Bil.