mejla-3

3 misstag du vill undvika när du mejlar

E-posten är långt ifrån död. Kommunikationsverktyget är fortfarande viktigt för svenska arbetsplatser. Men trots det hanterar många sina mejl på ett slarvigt sätt.

Nyligen släpptes rapporten ”Svenskarna och internet” där det framkom att hela 97 procent av svenskarna fortfarande mejlar. 68 procent gör det dessutom dagligen. Därför kommer det dröja tills vi lämnar e-postprogrammen för att helt gå över till chatprogram som Slack.

Men hur bra är vi egentligen på att mejla? Många av oss har en mångårig erfarenhet, men går ändå i en rad fallgropar dagligen. Här är 3 misstag som många gör – och hur du kan göra för att bli en mer kommunikativ chef.

1) Du skickar iväg mejlet direkt

Det kan vara frestande att klicka på ”skicka”-knappen och gå vidare till nästa arbetsuppgift. Men det leder troligen till mer jobb längre fram då ett hopkrafsat mejl ofta saknar fullständig information och snarare skapar missförstånd. Tipset är att vänta i minst 60 sekunder. Då hinner du gå tillbaka, läsa igenom mejlet och säkerställa att du fick med allt.

2) Du skriver för korta mejl

Du har säkert hört att ingen vill ha långa, oläsliga mejl. Det stämmer! Men och andra sidan kan ett allt för kort mejl sakna viktigt innehåll och snarare skapa missförstånd än reda ut frågetecken. Ett tips är att inleda mejlet med information som alla är överens om sedan tidigare. Det bekräftar ytterligare det ni pratat om.

Längre ner i mejlet kan du sedan placera ny information. Ett mejl som enbart innehåller ny kunskap kan bli svårbearbetad för mottagaren.

talaeng

Läs också: 3 tips: Lyckas med din presentation på engelska

3) Du reflekterar inte över tonen i mejlet

Det är skillnad på att leverera ett besked öga-mot-öga och i ett mejl. I verkligheten kan du ta ditt kroppsspråk till hjälp medan du i ett mejl är helt utelämnad till dina ord. Det ställer högre krav på att tonen också speglar informationen du vill ge.

Tipset är att läsa dina mejl högt några gånger och testa gärna olika toner i din röst. Till exempel kan du testa att läsa texten med en sarkastisk eller ilsken ton. Det här hjälper dig att enklare förstå mottagarens eventuella perspektiv och du har tagit ett viktigt steg i ditt sätt att kommunicera.

Källa: Fast Company.

vadgordu

Läs också: 5 tips: Så mejlar du en kontakt – du inte pratat med på evigheter

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

floskel-2
Kommunikation

Topplista: Här är årets värsta jobbfloskel

Som chef är det lätt att upprepa sig när man ska motivera eller informera medarbetarna. Men se upp så du inte börjar använda floskler för ofta.
netlight_intro
Annonssamarbete Chef + Netlight

Sluta vara chef – bli en förebild istället

”Lär dig vara ledare och följare samtidigt”, uppmanar Netlights vd Erik Ringertz. I sin nya bok Harder Better Faster Stronger ger han idéer för framtidens ledarskap.

oleary
Arbetsrätt

Han utsågs till världens sämsta chef

Det finns mer eller mindre smickrande priser att vinna som chef. Det har en flygbolags-vd fått erfara nyligen.
kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
grooodor
Karriär

7 grodor att se upp för på jobbintervjun

Här är några fallgropar som du bör se upp för under en jobbintervju.
lenaapler1
Karriär

Lena Apler: ”Nöj dig inte med att bli utesluten”

Åldersnoja? Varför det? Företagsledaren Lena Apler jobbar vidare vid fyllda 67, och tipsar om hur man håller sig relevant på arbetsmarknaden, år efter år.
hands_experis
02:12 min
Annonssamarbete Chef + Experis

Eftersökta chefsegenskapen – syns inte på ditt cv

Video:

Arbetsgivares önskechef byggs om. En av de eftersökta ledaregenskaperna är ofta dold i ett cv.

pwer
Kommunikation

5 sätt att göra slut med Powerpoint

Sömniga bilder med minimal text. Alla har nog varit på en katastrofal Powerpoint-presentation. Här är 5 sätt för att du inte ska gå i samma fälla.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden