distra

3 knep för att inte bli distraherad – på jobbet

Mejlkorgen, medarbetare och höga ljud. Det är mycket som pockar på din uppmärksamhet. Men det finns strategier för att inte bli distraherad. 

Du vill – och måste – borra ner dig i dina arbetsuppgifter. Men som chef är det ofta saker som pockar på din uppmärksamhet stup i kvarten och när arbetsdagen är slut undrar du: ”Vad hann jag egentligen göra?”.

Att känna att man ständigt blir distraherad på jobbet är inte ovanligt. Många sitter idag i öppna kontorslandskap där intensiva konversationer några meter bort kan störa ditt fokus. Så hur gör du för att inte bli distraherad? HBR (Harvard Business Review) har tittat på frågan och kommit fram till tre smarta metoder för få en mer fokuserad arbetsdag.

Här är deras råd:

1) Sätt upp tydliga rutiner

För att lyckas måste du ge dig själv rätt förutsättningar. I dag finns smarta verktyg som gör att du inte bli distraherad av datorn, till exempel appen ”Freedom”. Använd brusreducerande hörlurar som stänger av yttre ljud. Gör även din mobil mer svåråtkomlig, ta en kaffe och skriv upp vad du vill uppnå den närmsta timmen.

Om du har en arbetsuppgift som kräver extra fokus: Kolla om du kan jobba hemifrån en eftermiddag. Öppna kontorslandskap ökar nämligen distraktionen med upp till 64 procent.

jobbeli

Läs också: Dränkt i jobb? Här är 5 råd för hur du ska agera

2) Sätt upp huvudmål

Sätta ihop ”att göra”-listor är vanligt, men dessa tenderar att bli långa. Fundera istället i början av jobbdagen vilka tre saker du verkligen måste prioritera idag. Övriga arbetsuppgifter kan du sätta upp på en separat lista. Det här hjälper dig att fokusera och när dagen är slut vet du att du uppnått dina huvudmål.

3) Slösa inte med din tid

Att ofta bli distraherad kan vara ett tecken på att du tar mer tid du behöver per uppgift. Du kan helt enkelt sväva iväg med jämna mellanrum och ändå vara i mål innan uppsatt tid. Då kan du behöva vara tuff mot dig själv och fundera om du kan vara mer tidseffektiv. Testa gärna ”Pomodorometoden” där du jobbar i korta, men intensiva, intervaller. Se klipp nedan!

aktivitet

Läs också: 4 punkter: Det här krävs för att få produktiva medarbetare

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

spara-2
Beslutsfattande

Undersökning: Det här krävs för att behålla duktiga chefer

Möjlighet till kompetensutveckling – det är ett av kraven som arbetsgivaren måste leva upp till om de ska behålla duktiga chefer, visar en Sifo-undersökning.
Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

musk12
Beslutsfattande

Så ser Elon Musks arbetsdagar ut

Han skyr mejlkorgen, slarvar med maten och jobbar upp till 100 timmar i veckan. Så här ser en vanlig arbetsdag ut för Tesla-grundaren Elon Musk.
kondo
Personlig effektivitet

Marie Kondos bästa städråd: Så här ska ditt skrivbord se ut

Hon har gjort succé som städinfluencer på Netflix. Nu delar experten Marie Kondo, 34, med sig av sina bästa råd för hur du optimerar ditt skrivbord.
produktiv
Personlig effektivitet

5 kända myter om produktivitet – som måste krossas

Här är myterna som är värda att krossa.

petra-3
Personlig effektivitet

5 tips: Så bäddar du för comebacken på jobbet

2019 är här och ett nytt jobbår. Med några enkla knep kan du hjälpa dig själv under omstarten efter ledigheten – och se till att du inte inleder året i en uppförsbacke.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
prod
Personlig effektivitet

Så blir 2019 ditt mest produktiva år – någonsin

Nytt år – och nya möjligheter. Här är experternas bästa råd för att du ska få ditt mest produktiva jobbår hittills.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden