distra

3 knep för att inte bli distraherad – på jobbet

Mejlkorgen, medarbetare och höga ljud. Det är mycket som pockar på din uppmärksamhet. Men det finns strategier för att inte bli distraherad. 

Du vill – och måste – borra ner dig i dina arbetsuppgifter. Men som chef är det ofta saker som pockar på din uppmärksamhet stup i kvarten och när arbetsdagen är slut undrar du: ”Vad hann jag egentligen göra?”.

Att känna att man ständigt blir distraherad på jobbet är inte ovanligt. Många sitter idag i öppna kontorslandskap där intensiva konversationer några meter bort kan störa ditt fokus. Så hur gör du för att inte bli distraherad? HBR (Harvard Business Review) har tittat på frågan och kommit fram till tre smarta metoder för få en mer fokuserad arbetsdag.

Här är deras råd:

1) Sätt upp tydliga rutiner

För att lyckas måste du ge dig själv rätt förutsättningar. I dag finns smarta verktyg som gör att du inte bli distraherad av datorn, till exempel appen ”Freedom”. Använd brusreducerande hörlurar som stänger av yttre ljud. Gör även din mobil mer svåråtkomlig, ta en kaffe och skriv upp vad du vill uppnå den närmsta timmen.

Om du har en arbetsuppgift som kräver extra fokus: Kolla om du kan jobba hemifrån en eftermiddag. Öppna kontorslandskap ökar nämligen distraktionen med upp till 64 procent.

jobbeli

Läs också: Dränkt i jobb? Här är 5 råd för hur du ska agera

2) Sätt upp huvudmål

Sätta ihop ”att göra”-listor är vanligt, men dessa tenderar att bli långa. Fundera istället i början av jobbdagen vilka tre saker du verkligen måste prioritera idag. Övriga arbetsuppgifter kan du sätta upp på en separat lista. Det här hjälper dig att fokusera och när dagen är slut vet du att du uppnått dina huvudmål.

3) Slösa inte med din tid

Att ofta bli distraherad kan vara ett tecken på att du tar mer tid du behöver per uppgift. Du kan helt enkelt sväva iväg med jämna mellanrum och ändå vara i mål innan uppsatt tid. Då kan du behöva vara tuff mot dig själv och fundera om du kan vara mer tidseffektiv. Testa gärna ”Pomodorometoden” där du jobbar i korta, men intensiva, intervaller. Se klipp nedan!

aktivitet

Läs också: 4 punkter: Det här krävs för att få produktiva medarbetare

Relaterade artiklar

deadline
Personlig effektivitet

5 tips: Få dina deadlines att jobba för dig

Juni, snart semester – och därmed ett mörkt moln av hägrande deadlines vid horisonten. Allt måste vara avklarat innan midsommar för att du ska kunna gå på ledighet med gott samvete. Men det gör dig bara mer handlingsförlamad. Eller?

hatthyllor
Personlig effektivitet

Rensa hatthyllan – rutiner på jobbet utan funktion

Hatthyllan — en genialisk lösning på ett problem som slutat existera.

petra-4
Personlig effektivitet

Experten: Så klarar du av kortveckorna

Perioden mellan Valborg och midsommar utgör ett alldeles eget stressmoment. Chefs effektivitetsexpert Petra Brask ger sina bästa tips för hur du klarar helgdagsinfernot.

lifehacks
Beslutsfattande

Psykologiska life-hacks som chefer kan dra nytta av

Psykologen och Chefboken-redaktören Björn Hedensjö har skrivit en bok om det han själv hade velat veta som chef. I Helikopterfaktorn beskriver han 76 verktyg från psykologin.
ai
Personlig effektivitet

Studie: AI frigör tid för chefer – kommer skapa bättre ledare

Är du rädd för att AI ska göra dig överflödig i framtiden? Enligt en ny studie behöver du inte oroa dig som chef. Faktum är att AI kan ge dig mer tid att utveckla dina ledaregenskaper.
kvin123
Personlig effektivitet

Undersökning slår fast: Kvinnor bättre än män på att hålla i möten

Vill du ha möten med förberedda deltagare som håller den bestämda tiden och är bra på att komma till avslut? Då är det bättre att ha möten med kvinnor, enligt en stor undersökning.
illus1
Arbetsmiljö

Skippa kontoret – effektivare att jobba hemma

Avskaffa kontoren! Framtidens medarbetare jobbar hemifrån, hävdas i en stor studie som påvisar kraftiga effektivitetsvinster med distansarbete.
flexibel
Arbetsmiljö

Så många tackar nej till oflexibla jobb

Nya siffror: 80 procent skulle tacka nej till ett jobb – som inte erbjöd flexibilitet