hulla

3 anställda du måste lyfta fram som chef

Han rankas som en av världens bästa företagsledare. Nu avslöjar David Novak, utsedd till ”Årets vd” i USA, vilka tre typer av medarbetare du som chef måste lyfta fram extra mycket.

Priserna har haglat över David Novak de senaste åren. Han har bland annat blivit utsedd till ”Årets vd” samt till en av världens 30 bästa företagsledare. Utmärkelserna kom när han var vd för den globala restaurangkedjan Yum. Men vad är framgångsfaktorn?

Nu avslöjar han i en intervju med Forbes att det är en personlighetstyp som alla arbetsplatser behöver. När David Novak tidigare i sin karriär jobbade för läskedryckföretaget Pepsi åkte han runt till olika anläggningar i USA och kom då i kontakt med en anställd som hette ”Bob”.

”Jag frågade vad de hade lärt sig och hur. Då pratade alla i teamet om den här Bob. En anställd sa att Bob hade lärt dem mer på fyra timmar än de tidigare lärt sig på fyra dagar”, säger David Novak.

”Alla pratade i kör på varandra om hur bra Bob var!”.

Längst bort vid bordet såg David Novak då en man som satt och snyftade. Snabbt förstod han att det var ”Bob” som satt där. Det visade sig att han hade jobbat för företaget i nästan 50 år, men först nu fått höra hur kollegerna uppfattade honom.

”För första gången kände han sig uppskattad. Efter det insåg jag att ingen ska behöva känna så. Vi måste se kraften i att ge varandra erkännanden”.

Det här har David Novak tagit med sig i sitt ledarskap och tänker på det när han ska bygga framgångsrika team. I intervjun med Forbes delar han även med sig av 3 personlighetstyper du som chef ska lyfta fram lite extra.

1) De som ger allt

Nej, ibland går det inte att nå målen. Men som chef kan du kräva att medarbetarna gör sitt bästa. De som verkligen ger allt ska uppskattas för sin insats.

2) De som når sina mål

Här pratar vi inte bara årsmål. Som chef måste du sätta upp både långsiktiga och kortsiktiga mål för att motivera dina medarbetare. Se till att sätta upp mål som går att nås varje dag, vecka, månad och år. Belöna sedan dessa insatser.

3) De som når en milstolpe

Vi är på våra jobb minst åtta timmar om dag. Därför är det viktigt att fira när en medarbetare eller teamet når en milstolpe. Ös på med beröm. Det är viktigt att de ska orka hämta ny kraft och att det ska finnas en framåtrörelse. Passa på att som chef fira denna milstolpe med teamet – delad glädje är dubbel glädje.

Läs också: Forskare: 4 saker varje framgångsrik vd gör

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

sverige-2
Arbetsmiljö

5 argument till chefen för att få kolla på Sveriges VM-premiär

12 års lång väntan är över. Äntligen är Sverige kvalificerat till ett VM i fotboll för herrar. Men premiärmatchen spelas klockan 14 på måndag – vilket kan ställa till det för många.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
glodandekarriar
Karriär

5 tips för att hålla din karriär glödande

Det är lätt att fastna på en plats i jobblivet där du inte trivs. Därför kan du behöva genomföra några åtgärder för att hålla din karriär glödande.
galna
Arbetsmiljö

8 konstiga löneförmåner du inte hört om förut

Gymkort till medarbetarna är vanligt. Men att låta alla gå en kurs i att kasta yxa eller erbjuda fria flyglektioner är nog betydligt mer ovanligt.
millenials
Karriär

Hälften av alla unga vill säga upp sig – inom 2 år

Nu har den unga generationen blivit kartlagd – och det är viss otålighet som präglar den, visar en ny undersökning. 
motivation-2
Motivation

Så här får du fart på motivationen

Att motivation är avgörande för att utföra stordåd på jobbet är välkänt, men hur får man fart på den?
Patrik Karlsson på Ingram Micro har egenskaper som gör honom till den nya tidens startup-chef.
Annonssamarbete Chef + Samhall

Han är den nya tidens startup-chef

En ny typ av ledare behövs – de med förmågan att starta upp människor. ”Självförtroendet är nyckeln”, säger Patrik Karlsson på Ingram Micro. Han är en chef med den viktiga kunskapen om hur man får in personer i arbete och utvecklar dem framåt.
sakam
Beslutsfattande

8 skämt om GDPR för att få distans

Har du kört fast i GDPR-arbetet? Då kanske du behöver en paus. Här är några mer lättsamma inlägg i ämnet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden