Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

15 saker som alla goda ledare gör

Hur skiljer man en lysande chef från en medelmåtta? Framgångsrika chefer har vanor som de gör automatiskt – varje dag.

Ledarskap
Text:
Publicerad

På sajten Forbes.com har ledarskapsskribenten Glenn Llopis i 15 punkter sammanfattat vad goda ledare gör, utan att ens tänka på det.

Känner du igen dig?

1. De får andra att säga vad de tycker
Bara titeln ”chef” kan få folk att börja censurera sig. Goda ledare är medvetna om detta och uppmanar hela tiden sina kolleger och medarbetare att tala fritt.

2. De tar beslut
En oförmåga att fatta beslut gör hela verksamheten ineffektiv. Goda ledare vet vikten av att ta snabba beslut (när det krävs).

3. Är tydliga med förväntningar
De påminner hela tiden om vilka mål som ska nås, och hur mycket tid medarbetarna har på sig att komma dit.

4. Utmanar andra att reflektera
Bra ledare är bra på att ställa frågor, och att få sina medarbetare att höja blicken över det vardagliga. På så sätt utvecklar de både verksamheten och medarbetarna.

5. Tar ansvar
De är mottagliga för råd från sina kolleger och medarbetare. När de har begått ett misstag tar de fullt ansvar för det.

 

6. Är förebilder
Alla vill leda som de lär, men få gör det. Framgångsrika ledare vet att de har blicken på sig och ser till att följa företagets värderingar.

7. Mäter och belönar goda prestationer
De håller ständigt koll på vilka personer och avdelningar som levererar över förväntan och ser till att belöna dem.

8. Ger återkommande feedback
De både ger och tar konstruktiv kritik, och sparar det inte till det årliga utvecklingssamtalet.

9. Sätter rätt person på rätt plats
De är duktiga på att se medarbetarnas styrkor och var de bäst kan komma till användning.

10. Ställer frågor, har rådgivare
Bra ledare är nyfikna och kunskapssökande. De har ofta ett nätverk av personer som de vänder sig till i svåra situationer, men tar också råd från sina medarbetare.

11. Löser problem direkt
De skjuter inte upp beslut till morgondagen. Surdegar är förbjudna. Akuta problem löses så snabbt som möjligt.

12. Håller humöret uppe
Även om försäljningen dalar och konjunkturen pekar nedåt, lyckas de höja stämningen i sin grupp. De har mycket energi och är bra på att hitta ljuspunkterna.

13. Är bra lärare
De håller koll på trender och nyheter, och delar gärna med sig av kunskap till sin omgivning. De tar sig tid att vara mentorer åt sina medarbetare.

14. Lägger tid på relationer
De skyddar inte sitt ”territorium”, utan försöker hela tiden utvidga sitt nätverk och inleda samarbeten som är bra för båda parter.

15. De njuter av sitt jobb
De tycker om att ta ansvar och kunna göra skillnad. De får inte kickar av att ha makt. Behållningen för dem ligger i att rekrytera rätt personer och utveckla dem.

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden