10 tips för att maxa din Linkedin-profil

Visst, du vet att du borde uppdatera din Linkedin-profil. Det är varken så jobbigt eller krångligt som du tror. Här är tio snabba tips som gör att du får mer ut av Linkedin.

Karriär
Publicerad
Illustration: Johanna Gustavsson

1) Skräddarsy din länkadress

Din profil blir synligare med en skräddarsydd internetadress (URL) av typen linkedin.com/in/dittnamn, i stället för den klumpiga siffer-kombination som Linkedin automatiskt tilldelar dig. Gå till ”Redigera offentlig profil och länk” uppe till höger på din profilsida. Därefter går du till ”Redigera webbadress”, skriver in din nya adress och trycker ”Spara”. Om ditt namn redan är taget, försök med en kombination av initialer eller liknande.

2) Byt foto

Välj ett skarpt, tilltalande och välavvägt professionellt foto och sätt in i profilen. Osäker på vad som menas med ”välavvägt professionellt”? Ta en titt på hur folk inom din målgrupp, nivå eller sektor klär sig och vilken framtoning de har. Matcha!

3) Komplettera profilen

Ju mer komplett din profil är, desto större är chansen att rekryterarna får syn på den. En fullständig profil är också av vikt när du väl väckt någons intresse. Denna någon vill säkert veta vilken kompetens du har, var du har arbetat och vad folk tycker om dig. Fyll alltså luckorna med innehåll. Linkedin mäter graden av fullständighet och ger dig tips medan du håller på.

4) Vässa rubriken

Din personliga rubrik behöver inte utgöras av enbart titel och arbetsplats. Eller bör inte göra det, om du letar jobb. Låt rubriken tydligare berätta om ditt särskilda erbjudande. Studera de nyckelord som rekryterare inom ditt yrkesområde använder sig av. I stället för ”Marknadschef” kan du kanske skriva ”Expert på konsumentmarknadsföring med fokus på strategi och analyser”.

5) Slösa inte på utrymmet

Din introduktionstext bör helst inte överskrida tre till fem korta kärnfulla meningar, för att genast ge läsaren en överblick över dina yrkesmässiga passioner, erfarenheter, värderingar och nyckelkompetenser. Jag-form uppfattas ofta som personligt och inbjudande, men tredje person behöver inte heller vara fel.

6) Fram med siffrorna

Underskatta inte siffror i introduktionstexten. Om du exempelvis lett ett företag med si och så många anställda, eller lett ett projekt som bidragit till att 40 000 fattiga hushåll i ett utvecklingsland fått tillgång till rent vatten, fram med det i introt. Enkel statistik kan vara ett effektivt sätt att göra intryck.

7) Bort med snömoset

Även om du i viss utsträckning behöver hålla dig till nyckelbegrepp som är vanliga i din bransch (se punkt 4) bör du inte låta det gå till överdrift i din profil. Undvik alltför många snömosiga modeord av typen kreativ, driven, innovativ, erfaren – bättre kan du säkert! I stället för ”lagspelare”, varför inte berätta hur många personer du lett i ett projekt, och med vilket resultat? Var så konkret du kan.

8) Addera projekt, frivilliguppdrag och språk

Pratar du mandarin? Är du ordförande i fiskeklubben? Gjort en uppfinning eller skrivit en bok på fritiden? Lista dina engagemang och bedrifter bortom de rent yrkesmässiga genom att klicka ”Lägg till profilavsnitt” på din profilsida och därefter på fliken ”Bedrifter”.

9) Dela karriärmål med rekryterare

Bli synligare på rekryterarnas radar genom att dela dina karriärmål. Klicka på ”Du”-ikonen överst på startsidan. Välj ”Sekretess och inställningar” i rullgardinsmenyn. Klicka på fliken ”Sekretess” högst upp på sidan. Klicka på ”Ändra” bredvid ”Låt rekryterare veta att du är öppen för nya möjligheter” under ”Inställningar för jobbansökningar”. Dra reglaget till ”Ja”.

Linkedin försöker skydda din integritet genom att bara visa dina karriär-intressen för rekryterare bortom din egen organisation, men kan inte garantera total sekretess.

10) Marknadsför din offentliga profil

Visste du att du kan lägga till ett Linkedin-profilmärke i din blogg, ditt cv, på din webbplats och liknande? Gå till ”Redigera din offentliga profil” (under ”Sekretess”) och klicka på ”Skapa ett offentligt profilmärke” längst ner i högerkanten för att komma igång.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden