Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Våga säga nej till samtal om privata problem

Kommunikation
Text:
Publicerad

Det är en ledares roll att vara ett stöd och rådgivare till sina medarbetare. Men om dina medarbetare har gjort det till vana att prata av sig om privata problem på arbetstid har det gått för långt. Fast Company har listat sex tips till dig som känner att tiden du lägger på att lösa medarbetares privata problem går ut över ditt arbete.

Så här kan du göra för att säga nej när någon vill diskutera personliga problem:

1. Var upptagen. Förklara att du har för mycket att göra just nu och inte hinner. Det kan kännas otrevligt och oartigt men det är i själva verket väldigt vanligt att inte ha tid. Berätta om ett projekt som tar mycket av din tid och att ni kanske kan ta det när det lugnat sig.

2. Förklara situationen. Säg till personen (eller personerna) i fråga att du uppskattar att hen anförtror sig till dig och att du också gillar era pratstunder, men att det tar för mycket tid och går ut över ditt arbete.

3. Välj själv dina pauser. Om någon frågar om du vill ta en kaffe och snacka lite, fråga om det är viktigt eller brådskande och framförallt om det är jobbrelaterat. Om det gäller ett privat problem, så förklara att du inte har tid just nu, eller under dagen – eller veckan.

LÄS OCKSÅ: Så ser du högpresteraren och får hen att stanna

4. Sluta svara på sms när du är ledig. Om dina medarbetare brukar vända sig till dig med privata problem även utanför arbetstid, ignorera sms:en, samtalen eller mejlen. Skulle någon fråga om du fått meddelandet så förklara att du inte tog några jobbreleterade samtal under helgen och fråga om det var något viktigt som gällde arbetet.

5. Acceptera att det kommer ta ett tag. Har du vant dina medarbetare med att du lyssnar och spelar ”psykolog” på arbetstid kommer det ta ett tag innan de också förändrar sitt beteende. Det allra bästa är att säga som det är (se punkt 2) så ingen tror att du undviker dem för att du är arg på dem.

6. Ändra din egen tankegång. Det kan kännas tungt att neka medarbetare att få prata av sig, men kom ihåg att du inte är anställd som psykolog. Därför är det inte bra vare sig för dig, dina medarbetare eller företaget att du låtsas vara det.

Artikeln på Fast Company.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden